Anmeldelser
Bøger og læremidler er udvalgt af de enkelte anmeldere og er derfor ikke udtryk for en komplet fortegnelse over relevante udgivelser på området. Anmeldelserne afspejler ikke nødvendigvis Uddannelsesforbundets holdninger.
Anmeldelse
Læsningens drivkræfter
Thomas Illums bog kommer med et bud på Kulturministeriets ønske om en handleplan for litteraturen i Danmark. Den påtænkte handleplan ”skal blandt andet indeholde initiativer, der fremmer børn og unges læseglæde og litteraturengagement.” Ønsket er en præsentation i 2025.
Anmeldelse
Det nye Kina
Der er ingen tvivl om, at både for landet Danmark og danske borgere betyder udviklingen i Kina ganske meget – på trods af den store geografiske afstand til ’Riget i midten’.
Anmeldelse
Election year
En mere aktuel udgivelse end denne er nok svær at finde i dette efterår.
Anmeldelse
Fodspor i evigheden - Bæredygtighed, pædagogik og dannelse
Dette er noget så usædvanligt som en yderst beskeden bog på kun 100 sider med en række særdeles vidtrækkende og tankevækkende visioner og nærmest filosofiske overvejelser over vores nuværende uddannelsessystem. Man spørger naturligt sig selv, om det kan lade sig gøre på en sober og faglig måde, og svaret er helt klart: Ja. Det lykkes ganske godt!
Anmeldelse
Tekstanalyse i dansk – en mikrohåndbog
Det sker meget sjældent, men om netop denne udgivelse kan en anmeldelse koges ned til et par enkle opfordringer: Køb den, læs den, så du forstår indholdet og sæt i gang! Som altid selvfølgelig parat til disput og med et kritisk blik på hele undervisningen.
Anmeldelse
Det der dansk. På tværs af niveauer
Forlaget præsenterer bogen således:
‘Det der dansk’ er en ny grundbog, der henvender sig til alle, der underviser unge og voksne i dansk på niveauer svarende til Basis, G, F, E og D. Bogen er i høj grad skabt ud fra Maria Revsbech og Susanne Djurhuus’ egne erfaringer i at arbejde med de didaktiske tanker, der ligger i at konstruere opgaver til og undervise på samlæste hold.
‘Det der dansk’ er en ny grundbog, der henvender sig til alle, der underviser unge og voksne i dansk på niveauer svarende til Basis, G, F, E og D. Bogen er i høj grad skabt ud fra Maria Revsbech og Susanne Djurhuus’ egne erfaringer i at arbejde med de didaktiske tanker, der ligger i at konstruere opgaver til og undervise på samlæste hold.
Anmeldelse
Stå stærkt & skab indflydelse med personlig storytelling
’Stå stærkt’ giver et indblik i, hvordan man kan arbejde med personlig storytelling: ”Bogen henvender sig til alle, der gerne vil stå stærkere. I mødet med andre mennesker, men også i sig selv (…) bogen er for alle, der gerne vil lære at finde, styrke og fortælle deres historier”, skriver forfatteren Helene Dahl Gottschalk.
Anmeldelse
Styr på skrivningen – Sproglige øvelser
’Styr på skrivningen’ er en bog til den praktiske undervisning, hvor der er konkrete øvelser og opgaver med facit eller løsningsforslag, klar til at plukke ud. Bogen er visuel flot med en overskuelig kapitelopbygning. Der er billeder til hvert kapitel, som – med lidt abstrakt tænkning – fremstiller kapitlets problemstilling og/eller emne.
Anmeldelse
Flere sprog i ungdomsuddannelserne – Translanguaging i praksis
Denne antologi handler om flersprogethed som en ressource for elever i ungdomsuddannelsesregi. Bogen henvender sig – som titlen siger – til ungdomsuddannelserne, og der er spor at finde i bogen til blandt andet ’Broen til fagsproget’, som den ene redaktør også har været involveret i. Teserne kan dog sagtens også trækkes ind i for eksempel grundskolens udskolingsklasser.
Anmeldelse
Hot Spot India
At man skal fatte sig i korthed, er en gylden regel for alle forfattere af lærebøger. Men kan man virkelig præstere en god og relevant undervisningsbog om et yderst komplekst og kompliceret emne på kun 114 sider? JA! Det viser denne bog med al ønskelig tydelighed.