
Uddannelse og job - Karrierelæring i skolen
En begyndelse, jeg virkelig kan relatere til, for allerede her ser jeg relevansen for min målgruppe: De voksne kursister på VUC. Det er ikke kun unge, der skal have noget at drømme om og som skal introduceres til de mange muligheder, erhvervslivet rummer. Det er i høj grad også voksne, der har vanskeligt ved at gennemskue de mange muligheder.
Bogen er bygget op i syv kapitler. De rummer alle en teoretisk del om, hvordan det kan benyttes i praksis, og – her kommer trumfen: Alle kapitlerne afsluttes med øvelser. Det er jeg personligt ret pjattet med. Jeg underviser nemlig blandt andet mine kursister i karrieremuligheder og uddannelsesveje. Det betyder altså, at bogen er for mig og bliver enorm konkret og letanvendelig. Jeg kan hurtigt hive den ned fra hylden: BUM, så er der en lektion klar til mig. ”(..) direkte plug and play og lige til at gå ud at afprøve selv”, skriver forfatterne om bogen.
Virkeligheden er bare en anden! Ved nærmere eftersyn er øvelserne ukonkrete og kræver noget mere organisering end bare at flå dem ned fra hylden. Og så kunne jeg måske lige så godt lave dem selv. Det ville jeg faktisk ikke rigtig kunne undgå, da øvelserne tager udgangspunkt i elementer fra pågældende kapitel, der ikke er formuleret til elever/studerende/kursister. Selv til en stor del af de voksne vil dette materiales læsbarhed være skudt unødvendigt langt over mål. (Og bogens tiltænkte målgruppe er altså folkeskoleelever.)
Jeg ville altså fortsat skulle retænke, konkretisere, omskrive og udforme materialet. Øv.
’Uddannelse og job – Karrierelæring i skolen’ har en flot subsite på forlagets hjemmeside og kan fås som gratis PDF her (https://unipress.dk/media/20880/uddannelse-og-job_open-access.pdf), så det undrer mig, hvorfor de ikke har valgt at indsætte links eller hjemmesideadresser på nogle af de øvelser og undervisningsforløb, de anbefaler.
Endnu engang ærgrer jeg mig over, at den giver mig lidt mere arbejde end forventet og håbet. Kan det tænkes, at der mangler en forfatter med lærerbaggrund og praktisk viden om undervisning og modtagermålgruppe på forfatterlisten?
Jeg sætter pris på bogens teoretiske afsnit, og den giver da også mulighed for at blive inspireret i sin undervisning inden for job, karriere og uddannelse. Måske den endda kan være med til at give uddannelse og job som underviser en vigtig position i folkeskolerne? Men den kan næppe være den store hjælpende hånd for lærerne. For mig som underviser på VUC, hvor jeg dagligt er i samtaler med og om mine kursisters fremtid, synes jeg desværre, at bogen er for besværlig og på ingen måde så praktisk anvendelig, som den bliver fremstillet.