Sådan oplever eleverne AI: Det har været svært
Camilla Adsbøl på 31 år er i gang med Studieåret, fordi hun gerne vil have en uddannelse, hun kan bruge i den cateringsvirksomhed, hun har med sin mand.
Hun havde ikke hørt om AI, før Morten Walsted demonstrerede det for dem. Hun synes, det har været svært at bruge den:
- Jeg er måske i min sjæl lidt gammeldags og bange for at bruge den forkert. På den måde har jeg ikke samme tankegang som mine yngre klassekammerater. Jeg har været lidt bange for, at hvis man bad den lave ens opgave, så fik man svaret. Jeg var bange for misbrug og følte, at jeg snød lidt ved at bruge den. Så jeg skulle ud over grænsen i forhold til, hvad jeg ville bruge den til, forklarer hun.
Camilla Adsbøl har dog fået et lidt andet syn på den, efter at Morten Walsted gav dem den tekst – eller instruktion – de kunne bruge for at få hjælp fra den.
- Morten havde forklaret, at vi kunne bruge den til at give os feedback, fordi han som lærer har svært ved at nå det hele og nå os alle. Så jeg spurgte den om, om den ville hjælpe mig med, hvad jeg skulle gå mere i dybden med i opgaven. Altså jeg prøvede at snakke med den. Så det er et hjælpemiddel til os – vi skal bare lære at bruge den korrekt.
Har det givet dig større tryghed at prøve den?
- Jeg er stadig nybegynder, så jeg bruger den ikke så meget. Jeg bruger den nok mest, fordi Morten synes, det er en god idé.
Camilla Adsbøl tænker sig om og siger så:
- Jeg ved, at hvis man bare sætter et eller andet spørgsmål ind til den uden at informere den om, hvad man gerne vil med det, bliver svarene mere … flydende. Men når man sætter den tekst ind, som Morten har givet os, bliver det mere avanceret. Du får ikke et svar. Du får idéer til, hvad du selv kan undersøge andre steder. På den måde er det en hjælp. Men man ved ikke, om man kan stole på den. Så det kan godt være, den giver mig noget, men jeg føler alligevel, at jeg er nødt til at finde ud af det på en anden måde også.