Robot læser avis
Bag om

ChatGPT som elev i ungdomsskolen

Vi har sendt ChatGPT til eksamen. Læs her, hvordan den klarede forberedelsen til en samfundsfagseksamen i ungdomsskolen.

Vi har ladet ChatGPT besvare et spørgsmål, som er en del af de undervisningsforløb, der leder op til eksamen i samfundsfag i Ungdomsskolen.

Til eksamen trækker elever et emne fra et af disse undervisningsforløb og skal så forberede sig til en mundtlig eksamen. Vi undersøger her, om eleven vil kunne bruge ChatGPT som hjælp til sin forberedelse af eksamen.  

Vi gav ChatGPT dette spørgsmål:

Hvordan sikrer man politisk lighed?

Undersøg Nozicks idé om minimalstat og herunder lige mulighedsbetingelser. Undersøg Rawls idé om egalitarisme og herunder uvidenhedens slør.

Diskuter fordele og ulemper ved henholdsvis minimalstat og egalitarisme. Du må gerne inddrage, hvilken af de to tilgange synes du har haft mest indflydelse i Danmark.

Derefter spurgte vi ind til kilderne bag dens information, da det vil være relevant for eleven at få den viden til det videre arbejde frem mod eksamen.

Se herunder, hvad den svarede.

Den kan skabe et overblik, som normalvis vil tage lang tid for grundskoleelever at nå frem til.
Isabel Berg
Underviser i heltidsundervisningen

Lærerens dom

Vi har spurgt Isabel Berg, underviser i historie og samfundsfag i heltidsundervisningen i Albertslund i ungecenter, hvordan hun vil bedømme ChatGPT’s tekst. Hun har desuden fået teksten vurderet af en censor også.

- Redegørelsen er dækkende, og begreberne er korrekt anvendt. Alle dele af spørgsmålene er besvaret, også den frivillige del. Dog kunne eleven have anvendt eksempler for at styrke forklaringen om fordele og ulemper ved henholdsvis minimalstat og egalitarisme. 

Både jeg og censor er enige om, at hvis ordlyden var en del af den mundtlige præsentation ved samfundseksamen med en relevant sammenhæng til kilder, metode og produkt (eksamen består af flere dele, red.), så ville karakteren lægge middel til højt. Censor sagde 10. 

Et lidt andet aspekt er, at ChatGPT jo på få sekunder kan give en rammesætning og agere tovholder for projektet. Den kan skabe et overblik, som normalvis vil tage lang tid for grundskoleelever at nå frem til.

Skinner det igennem, at teksten er skrevet af en chatbot?

- Det vil skinne igennem, at der har været hjælp på. Formuleringerne er for korrekte for en elev i aldersgruppen. Hvis oplægget blev præsenteret ordret, ville skriftsproget også afsløre det. At hjælpen direkte er fra ChatGPT er ikke synligt.

Har undervisere i ungdomsskolen grund til at frygte for elevers snyd med ChatGPT?

- Der er flere indgangsvinkler. ChatGPT kan ses som en tovholder – en bibringer af overblik og struktur på et emne. Men eleven er stadig nødt til at dykke videre ned i skolearbejdet, fordi ChatGPT kun giver det overordnede rammearbejde. 

Hvis eleven ikke er gået dybere ned i materialet og forståelsen af det, vil uddybende spørgsmål under eksaminationen være tæt på ubesvarlige. Spurgte man i dette tilfælde eleven: Hvis minimalstaten blev indført, hvilke grupper i samfundet vil så kunne få det svært? Så vil det være vanskeligt at svare, hvis eleven blot har tillært sig ChatGPT’ens ordlyd.

Jeg faciliterer ikke viden – jeg underviser, og det betyder øvelser, praksis, humor og en hel række andre præsentationselementer, som AI ikke kan…. endnu.
Isabel Berg
Underviser i heltidsundervisningen

Der er risiko for snyd til samtlige eksamener, hvor IT og adgang til nettet anvendes. Vi finder elever, som via ur får adgang til ekstratelefoner i tasker (efter, at de har afleveret ‘den normale’ mobil til eksamensvagter) og derigennem får kommunikeret til en person uden for lokalet, som laver teksten og sender retur, så eleven kan downloade den fra ur til eksamensdokument.

Her vil ChatGPT gøre det sværere at opdage snyd, for måden, vi har spottet det på tidligere, er ved blandt andet at observere. Har eleven pludselig tre siders tekst efter ikke at have skrevet noget den første 1,5 time, så tyder det på snyd. ChatGPT’s hastighed fjerner den ‘forsinkelse’.

Man må ikke være i tvivl om, at elever, som vil og kan snyde, ofte er langt længere fremme i opfindsomhed og udstyr, end skolerne er gearet til. De systemer, der tjekker plagiat, tager noget snyd, men man skal ikke ændre meget på indholdet af ChatGPT, før det ikke kan spores.

En anden nuance er, at vores kontrolmulighed over for elevers skriftlige eksamensopgaver er sænket – hvis ikke de facto fjernet – idet man via eksamensbestemmelserne har fjernet lærerens adgang til eksamensbesvarelser og dermed også mulighederne for at se, om indholdet er langt væk fra elevens normalniveau, eller om sproget er markant anderledes end sædvanligt.

Kan du se potentiale i at inddrage ChatGPT eller andre AI-redskaber i dit arbejde?

- Hvis man lærer eleverne værktøjet, så vil de anvende det, ikke mindst fordi det jo er det, de har lært. 

Ja, ChatGPT kan gøre en del afleveringer og besvarelser lettere for eleven. Det gør dog ikke eleven dygtigere, da det jo egentlig ikke er produktet og eksamenskarakteren, som er det vigtige – men det indhold, den proces, den viden og dannelsesudvikling, som sker undervejs inde i eleven. 

Måske man hellere skulle revidere, hvordan, hvornår og hvorfor man anvender karakterer og eksamener. Måske endda overveje, om man vil have kompetencetjek for videre uddannelse på en helt anden måde?

I opstartsperioden, da ChatGPT lige var kommet ud, sad vores lærerkollegie til en sparring på et kommunalt tiltag. Vi havde fået konkrete spørgsmål og lod ChatGPT lave svaret. Vi har heldigvis en ledelse med god humor. 

Jeg ville ikke selv anvende ChatGPT i min forberedelse til elever. Jeg faciliterer ikke viden – jeg underviser, og det betyder øvelser, praksis, humor og en hel række andre præsentationselementer, som AI ikke kan…. endnu.

Dato
Af
Foto
ThankYouFantasyPictures/Pixabay