Aktuelt

Afmagt og manglende tid: Elevers psykiske mistrivsel sætter spor

Lærernes arbejdsmiljø er udfordret af elevers stigende psykiske mistrivsel. Det viser en undersøgelse blandt Uddannelsesforbundets medlemmer på erhvervsuddannelser, FGU og i ungdomsskolen. Trods mening i arbejdet, fylder afmagt og tanker om jobskifte hos flere.

Lærerne står ofte i situationer, hvor de må tage hånd om elever i psykisk mistrivsel. Det viser en undersøgelse blandt Uddannelsesforbundets medlemmer på erhvervsuddannelser, den forberedende grunduddannelse (FGU) og i ungdomsskolens heltidsundervisning og 10. klasse. 

Det sker dagligt for 64 procent af lærerne på FGU, 62 procent i ungdomsskolen og 26 procent af erhvervsskolelærerne.

Det stiller høje følelsesmæssige krav. Og de krav sætter sine spor.

På æggeskaller

”Man får ondt i maven over at møde elever med så dårlig trivsel”, skriver en FGU-lærer, mens en lærer på EUD kalder det ”en øvelse på æggeskaller” at skulle håndtere elever med ADHD, der har svært ved at regulere følelser. Elever med autismespektrumforstyrrelser, som har brug for struktur og mange forklaringer. Og unge med angst, der har svært ved larm. Samtidig med at der også er elever på holdet med depression, misbrug, OCD og spiseforstyrrelse.

Flere fremhæver, at det er nødvendigt med både en plan A, B og C, når man går ind til undervisningen: 

– Mit eget psykiske arbejdspres er udfordret, da jeg aldrig ved, hvad jeg går ind til, skriver en lærer på EUD.

– Det er udfordrende, at over halvdelen har specielle behov og ikke kan indgå i en normal hverdagsundervisning. Det giver søvnløse timer hver nat, lyder svaret fra en anden EUD-lærer.

Mening, men med risiko

Flere giver i deres besvarelser udtryk for, at jobbet og arbejdet med de unge er fyldt med stor mening. 

En skriver, at det i høj grad er elevgruppen, der gør jobbet som FGU-lærer attraktivt:

- At kunne gøre en forskel for mine elever, også dem i psykisk mistrivsel, er en gave og en gnist, der får mig til at holde af mit job hver eneste dag. Også de dage, hvor jeg føler afmagt.

Fra en ungdomsskolelærer lyder det: 

- Jeg arbejder med en speciel elevsammensætning. Det er problematisk og presset af og til, men jeg føler mig faktisk mere privilegeret over at være med til at rykke mange af dem i den rigtige retning.

Der er dog også flere beretninger om sygemeldinger med stress og depression. 

Det tyder på, at de følelsesmæssige krav og omfanget af den psykiske mistrivsel gør det svært at holde til jobbet. 

Herunder kan du bladre mellem forskellige svar i undersøgelsen – artiklen fortsætter under galleriet

Følelsesmæssige krav udgør en helbredsrisiko

En række undersøgelser i psykisk arbejdsmiljø tyder på, at høje følelsesmæssige krav i jobbet øger risikoen for psykiske helbredsproblemer og langtidssygefravær. Det fortæller seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), Ida Elisabeth Huitfeldt Madsen. 

Hun forklarer, at mange studier særligt har fundet en overrisiko for depression. 

NFA har blandt andet påvist, at høje følelsesmæssige krav kombineret med stor arbejdsmængde og tidspres giver mere end dobbelt så stor risiko for at blive ramt depression, som hvis man ikke var udsat for nogen af faktorerne. Er man udsat for en enkelt af de to faktorer, er risikoen også forøget, men ikke i samme omfang. Der sker altså en forstærkning af den effekt, de to påvirkninger hver især har, når de optræder i samspil. Og den forstærkning øger risikoen for depressive symptomer betragteligt. 

Samme undersøgelse viste desuden, at undervisning er blandt de brancher, hvor kombinationen af følelsesmæssige krav samt stor arbejdsmængde og tidspres er størst.

Årsag ukendt

For øjeblikket er Ida Elisabeth Huitfeldt Madsen sammen med kolleger ved at klarlægge, hvorfor det kan være farligt for helbredet at have et følelsesmæssigt krævende arbejde. Det har forskningen nemlig endnu ikke svar på.

- Der er nogle teorier om, at man kan blive fremmedgjort fra sine egne følelser, hvis man skal give udtryk for andre følelser, end dem man selv har. Andre teorier peger på, at mennesker grundlæggende set forventer en gensidighed i sociale relationer, hvilket der jo i sagens natur ikke er, når man drager omsorg for nogen, der ikke drager omsorg tilbage. Og det mener man kan medføre udbrændthed og depression på sigt. Men vi ved det ikke endnu.

- Vi har et stort projekt i gang, hvor vi kigger på, om vi kan bygge en teori for, hvad der kendetegner følelsesmæssige krav i arbejdet, og hvad det gør ved mennesker. Så vi arbejder på sagen, siger Ida Elisabeth Huitfeldt Madsen.

Når man arbejder med elever, der er selvskadende og har selvmordstanker dagligt, så påvirker det mig i høj grad.
EUD-lærer

Afmagt er en del af jobbet

Når arbejdet slider på ens overskud og helbred, kan det føre til forråelse – noget, vi tidligere har skrevet om i et tema her på Uddannelsesbladet.dk (link til forråelsestema). Forråelse kan komme til udtryk som omsorgstræthed, afmagt og moralsk stress. 

I undersøgelsen har vi spurgt lærerne, om de har følt afmagt i løbet af de sidste tre måneder. Det var der på tværs af skoleområder 39 procent af lærerne, der erklærede sig enige i. På FGU og i ungdomsskolen var det 56 procent.

En FGU-lærer skriver om en frygt for at blive omsorgstræt, mens en EUD-lærer oplever en tendens til forråelse i kollegagruppen og hos sig selv. Der er også svar, der viser en afmagt over ikke at få lov til at yde sin kerneopgave – nemlig undervisning. 

- Jeg har alt for mange elever, og alt for lidt tid til at tage mig af dem, lyder det fra en FGU-lærer.

Flere giver udtryk for at være drænede for energi, når de kommer hjem – særligt dem med børn har svært ved at få omsorgen til at række. 

- Det presser mig, og det er svært at have overskud nok til begge dele, skriver en EUD-lærer, mens en anden EUD-lærer oplever at være sat skakmat i forhold til sit og kollegernes psykiske arbejdsmiljø. 
Når man arbejder med elever, der er selvskadende og har selvmordstanker dagligt, så påvirker det mig i høj grad, fordi eleverne ikke får tilstrækkelig støtte via psykolog, psykiatri eller gennem kommunen. Man føler, at ansvaret ligger på uddannelsesstedet, og hvis man ikke gør tilstrækkeligt, så kan det være, at eleven begår selvmord eller skader sig selv. Det er ikke rimeligt over for hverken eleven, underviserne, vejlederne eller SPS-rådgiverne. 

- Alternativt kan uddannelsesstedet udmelde eleven, hvilket også kan føles som nederlag og sorg for eleven, der kan føre til yderligere mistrivsel og forstærke den negative psykiske situation og øge selvmordstanker og selvskade. På den måde er vi sat skakmat i forhold til personalets psykiske arbejdsmiljø.

Moralsk stress kan drive en til opsigelse

Elevernes psykiske mistrivsel har fået 28 procent af lærerne i undersøgelsen til at overveje, om de vil eller kan holde til at blive i deres job. For FGU-lærerne er det helt oppe på 42 procent.

Hvis man står med ansvaret for børn eller unge mennesker, som ikke trives, og man ikke kan hjælpe dem, så mistrives man jo også selv som professionel.
Nana Katrine Vaaben
docent ved Københavns Professionshøjskole

Nana Katrine Vaaben, docent ved Københavns Professionshøjskole, har i en årrække forsket i, hvad der får medarbejdere i omsorgsfag, herunder lærere, til at forlade fag eller job. Ifølge hende fungerer moralsk stress i høj grad som en push-faktor, der kan drive medarbejdere til opsigelse. 

Moralsk stress kan beskrives som en kropslig alarmklokke, der kalder på handling, forklarer hun. En menneskelig reaktion på, at man som medarbejder er forhindret i at gøre det, man ved, er det rigtige at gøre. 

Det er altså ikke en klinisk diagnose eller sygdom, men den kan ende med at skubbe én ufrivilligt ud af et job, man ellers gerne ville være blevet i. Simpelthen fordi man føler, at man må lægge låg på sin faglighed. 

Det hjælper ikke at slække på samvittigheden

- Hvis man står med ansvaret for børn eller unge mennesker, som ikke trives, og man ikke kan hjælpe dem, så mistrives man jo også selv som professionel, siger Nana Katrine Vaaben.

- Det hjælper simpelthen ikke, at arbejdsgiver siger: ”Så må du lige sænke dine ambitioner. 80 procent er rigeligt”. 

- Fordi det er bare ikke okay at gå på kompromis og kun nå 80 procent af ungerne i en klasse, eller at kun 80 procent af de unge, som har det dårligt, får hjælp. Så det med at skulle gå på kompromis, når man står med ansvaret for andre mennesker, er faktisk en ret utålelig ting at blive bedt om, siger Nana Katrine Vaaben og spørger derefter retorisk: 

- Vi har vel heller ikke som samfund lyst til, at folk parkerer samvittigheden derhjemme, når det handler om andre mennesker?

- Derfor er min anke, at vi bliver nødt til at rykke problemet væk fra den enkelte medarbejder, for de har prøvet de ting, de kan. De har prøvet med forråelse. De har måske prøvet at råbe op, at lave workarounds og alle mulige krumspring for at lykkes. Måske kan de også mærke, at forråelsen er ved at komme snigende, og til sidst vælger de opsigelse. Alle disse reaktioner er individuelle og helt forståelige, men de løser jo ikke problemerne. Vi er nødt til at få fat om, hvad det er for et systemproblem, vi har, og så prøve at finde nogle organisatoriske og lidt mere forebyggende løsninger.

 Uddannelsesforbundet: Skolerne skal have en plan

Undersøgelsens resultater er ifølge Uddannelsesforbundets formand Hanne Pontoppidan et klart signal til skolerne om at tage omfanget af elever i psykisk mistrivsel alvorligt og sørge for, at lærerne er klædt på.

- Undersøgelsen tydeliggør, hvor vigtigt det er, at skolerne har en plan for arbejdet med unge i mistrivsel. Hvordan sikres lærerne de nødvendige kompetencer? Sætter skolen fornuftige grænser for, hvor læreropgaven stopper, og andre tager over? Hvordan taler man om de unges problemer på skolen? Er der en politik for, hvad man gør, hvis man som lærer føler sig presset af elevernes adfærd? Og tilbyder skolen supervision og tid til refleksion for lærerne?

- Det må aldrig blive den enkelte lærer, der står med problemet, siger Hanne Pontoppidan.

Denne artikel udkom i Uddannelsesbladet nr. 2/2024 i en revideret udgave.

Dato
Af
Foto
Illustration Julie Flansmose