”Vi lever i en tid hvor ikke alle ser sig selv som mand eller kvinde”
Der kan være en vis tone på værkstederne, så det er vigtigt at kende og sætte egne grænser, mener Anton Bay Hansen, formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation.
- Der er rigtigt mange unge mennesker, som har deres seksuelle debut, når de starter på en ungdomsuddannelse.
- Mange lærer om sex i folkeskolen, men jeg tror, at der er mange, som føler sig mere voksne, når de er startet på en erhvervsuddannelse. Det kunne man jo vende til, at hvis man så har seksualundervisning, så er det på et andet niveau. Der vil man kunne tale mere om etik og personlige grænser.
- I en tid, hvor flere og flere ikke nødvendigvis identificerer sig som enten mand eller kvinde, er det vigtigt, at man tænker over, hvilket sprog, man selv synes, er okay, og selvfølgelig også hvilket sprog andre synes er okay.
- På de værkstedsorienterede erhvervsuddannelser er der en vis tone ude på værkstederne. Kommer man ud som kvindelig smed eller tømrer, så er der måske en tone, som man ikke er vant til. Så er det vigtigt, at man har lært at sætte sine egne grænser.
”Mange fyre ved ikke hvordan de skal behandle deres partner seksuelt”
Det må ikke blive belærende, men en snak om, hvordan man skal opføre sig over for hinanden, kan godt vinde gehør hos de unge, mener Simon, der går på FGU Ballerup og er en del af FGU-elevorganisationen Modstrøms ungeråd.
- Der er ikke behov for at få at vide, hvordan man sætter kondom på. Det er irrelevant i forhold til, at vi går på en skole for at blive undervist i færdigheder, vi kan bruge i livet og på arbejdsmarkedet.
- Men det kunne være interessant, hvis der kom en sexolog ud på skolerne og holdt foredrag om for eksempel seksuel nydelse og lyster, idet mange fyre ikke ved, hvordan de skal behandle deres partner seksuelt. Der kan være behov for at få at vide, at mænd ikke bare kan følge deres lyster.
- Jeg kan være bange for, at man kun kommer til at høre om krænkelser og kondomer. Det er bare afskrækkelse. Det lærer for eksempel ikke fyre, hvordan de skal gøre en kvinde glad.
- Jeg synes, det ville være ærgerligt, hvis man kun skal sidde og høre om krænkelseskultur. Jeg ved godt, det er forkert, og at der kan være brug for det. Men det er vigtigt, at undervisningen ikke er for belærende eller handler om skræmmeeksempler.
- Man rammer den her målgruppe bedre, hvis man fortæller, hvordan man skal behandle hinanden i stedet for at komme med skræmmeeksempler.