Styr på skrivningen – Sproglige øvelser
Øvelserne i hæftet er brugbare og relevante for undervisningen og fuldstændig genkendelige med, hvad der ellers er på markedet, for eksempel afkrydsningsskemaer og ’færdiggør/markér sætningerne’. Det samme gør sig gældende for facits og løsningsforslagene. Det virker. Det ved vi jo. For vi har som undervisere gjort brug af denne metode tusindvis af gange før.
Det er dog ikke særligt nytænkende eller brugervenligt i forhold til den analoge undervisning. Her vil jeg synes, rettebyrden efterfølgende vil fylde for meget – facitliste eller ej. I min undervisning ville jeg foretrække at lave sådanne øvelser online, hvor opgaverne er selvrettende. Derfor har jeg også forsøgt mig med iBogs-versionen af øvelserne i ’Styr på skrivningen’; de fungerer efter hensigten og er både flotte, intuitive og selvrettende.
Bogen beskrives som velegnet til selvstændigt arbejde til de studerende, hvor de kan træne de områder, de har særligt brug for. Ligeledes er bogen tiltænkt mange uddannelsestrin – herunder både udskoling, ungdomsuddannelser og voksenundervisning. Men her kan jeg være tvivlende. Bogen benytter et unødigt kompliceret sprog, der vil besværliggøre processen for de studerende. For eksempel bruges ord som ’pleonasmer’ og ’idiomer’.
Det gør mig træt, for undertegnede må så enten læse ned i teksten for at forstå, hvad det afdækker, eller google, og det er ikke særlig praktisk. Bogen indeholder desværre ingen ordliste, og søgefunktionen fungerer heller ikke godt på iBogen. Her har jeg blandt andet forsøgt at søge på ordet ’dobbeltkonfekt’, som bliver benyttet i bogen. Men hvis jeg vil have den studerende til selvstændigt at træne ’dobbeltkonfekt’, synes jeg, det er vanskeligt at vurdere, om det kan findes under kapitlet ’Blandede bolsjer’ eller hvad der i det hele taget skal findes der, uden at have bladret hele bogen igennem.
Til gengæld bliver de danske udtryk i ordklasserne som tillægsord og udsagnsord stadig holdt ved. Det valg forstår jeg heller ikke. Det samme gør sig gældende ved beskrivelserne af opgaverne, der også er en anden ordlyd, end hvad de fleste ellers er stødt på i undervisningen. Eller hvad? Jeg valgte efterfølgende at læse om forfatterne og opdagede, at de begge har erfaringen inden for HF. Det kan måske forklare, hvorfor de bruger udtryk fra et højere niveau end AVU? Det kan også være en forklaring på den teksttunge opbygning og valget af tekster i øvelserne, der indbefatter en bred vifte med alt fra Borneos jungle til græsk mytologi.
Opsummeret er iBogen er at foretrække, hvis den skal have en praktisk funktion, der ikke skaber merarbejde. Men uden en ordliste eller en bedre søgefunktion vil den ikke komme foran i køen. Dertil er der for meget andet materiale at vælge med flere varierende øvelser, mere relevante tekster, og som passer bedre til VUC’s målgruppe.