Guide: Kom godt tilbage på arbejdet efter corona
En organisatorisk forandringsproces af hidtil usete dimensioner. Sådan beskriver arbejdslivsforsker på Aalborg Universitet Martin Mølholm den udfordring, som vi står over for, når arbejdspladserne genåbner efter længere tids nedlukning. Og det stiller store krav til lederne.
- Der er et ekstremt behov for klar og tydelig ledelse, hvis man vil skabe et trygt organisatorisk og socialt arbejdsmiljø. Det kræver tydelig og meget tilstedeværende ledelse – og at man hele tiden er i kontakt med sine medarbejdere om, hvad der fungerer og ikke fungerer, fastslår Martin Mølholm.
Han peger på, at man også som medarbejder kan gøre en forskel for at tilbagevendingen til arbejdspladsen bliver god.
Uddannelsesbladet har spurgt ham - samt arbejdslivsforsker Malene Friis Andersen og organisationspsykolog Tina Mulvad Jørgensen - om, hvilke gode råd der kan være, hvis du er lærer.
Fire gode råd til dig som lærer:
- Accepter firkantede regler
- Udvis overbærenhed
- Opfind nye løsninger på at mødes
- Tag alt det gode med videre
Accepter firkantede regler
Det kan godt være, at du og dine kolleger er vant til en mere græsrodsagtig ledelse, men i denne situation må du acceptere, at ledelsen opstiller klare retningslinjer og giver flere entydige krav, fordi det er med til at skabe tryghed. Retningslinjerne kan handle om, hvordan man adskiller pladserne og agerer i storrumskontoret, hvordan man sørger for at få sprittet af i mødelokalerne, og hvordan og hvor man holder frokostpause.
Udvis overbærenhed
Som medarbejder er det vigtigt, at du anerkender, at det kan være en svær situation både for dig og din ledelse. Du bør udvise nogen tilgivelse og overbærenhed, og gøre hvad du kan for at bidrage konstruktivt og fremadrettet. Undgå mudderkastning fra en grøft til en anden.
Opfind nye løsninger på at mødes
Tænk ud af boksen, så I kan fastholde det sociale, samtidig med at alle er trygge. Måske skal I ikke sidde 20 mennesker nede i kantinen, men udenfor på græsset med afstand. Måske skal I holde flere møder udendørs og brainstorme, mens I går en tur eller mødes med teamet på stranden.
Tag alt det gode med videre
Saml op på, hvad I har lært under coronakrisen. Kan flere af jeres møder holdes online? Hvilke virtuelle redskaber behersker I? Og hvad har det gjort ved jeres mødekultur, jeres effektivitet og jeres holdning til hjemmearbejde? Tag det bedste med jer videre.
Her kan du læse mere om COVID-19 og arbejdsmiljø
Arbejdsmiljøweb.dk har samlet en række råd og inspirationsmateriale om, hvordan man kan håndtere den uvante situation på arbejdspladsen:
Svær opgave for lederne
Martin Mølholm lægger ikke skjul på, at det er en svær opgave for lederne, fordi der ikke er nogen erfaringer fra tilsvarende situationer at trække på.
- Noget af det, man i hvert fald kan gribe til for at skabe den nødvendige tryghed, er at være ekstremt klar, lave meget tydelige retningslinjer – om hvordan vi kan møde ind, hvilken dør går vi ind ad, og hvad gør vi, når vi mødes – og lave meget stærke handlingsmarkører, der fungerer ligesom færdselsregler i trafikken.
Man kan ikke kommunikere for meget
En anden pointe, som er vigtig for lederne at huske, er, at man faktisk ikke kan kommunikere for meget.
- Sammenlign med regeringen, som har holdt et hav af pressemøder – ikke altid for at komme med nyt indhold, men i lige så høj grad for at have folk med undervejs i hele processen, skabe tryghed og vise ledelse. Det bør man praktisere i miniformat på skolerne. Kommunikationsbehovet er helt unikt og kan ikke undervurderes i den her situation, siger Martin Mølholm.