Det der dansk - Boganmeldelse

Det der dansk. På tværs af niveauer

Forfatter
Af Maria Revsbech og Susanne Djurhuus
Forlag
Gyldendal
Antal sider
256
Pris
348,75 kroner
Bogen får
Forlaget præsenterer bogen således:
‘Det der dansk’ er en ny grundbog, der henvender sig til alle, der underviser unge og voksne i dansk på niveauer svarende til Basis, G, F, E og D. Bogen er i høj grad skabt ud fra Maria Revsbech og Susanne Djurhuus’ egne erfaringer i at arbejde med de didaktiske tanker, der ligger i at konstruere opgaver til og undervise på samlæste hold.

Materialet er derfor, med undertegnedes kommentarer in mente, velegnet til brug i almen voksenundervisning på VUC og FGU.

Kogt ned til en pædagogisk maggiterning består bogen af fire indslag: Fælles opgaver på tværs, Samme tekst – forskellige opgaver, Samme opgaver – forskellige tekster og Samme tema – forskellige tekster og opgaver.

I opgaverne inddrages flere litterære genrer – foldet ud på en variation af medier: plancher, tekster, kortfilm og podcasts. Forfatternes mål er “… at skabe et dynamisk undervisningsrum, hvor kursisterne både kan udvikle sig individuelt og på samme tid blive inspireret af hinanden på tværs af niveauer,” forklarer bogens ene forfatter, Maria Revsbech, og videre:

”Den kan hjælpe underviseren med at økonomisere forberedelsestiden, samt gøre undervisning på tværs af niveauer langt mere overskuelig. Bogens tekster og opgaver fokuserer på både ’niveauernes særkende og deres fællesmængde, så den imødekommer de forskellige niveauer på samlæste hold’”.

I afsnittet ’Til læreren’ side 151 forklarer forfatterne de didaktiske principper og taksonomien bag de enkelte niveauer. Alle opgaver tager udgangspunkt i det fælles faglige, “… hvor kursisterne indgår på lige fod ” og “… hvor de kan arbejde sammen” (…) uanset fagligt niveau. Målet er at skabe faglige fællesskaber, “… hvor kursisterne udvikler sig både kommunikativt, personligt og kulturelt” (side 258). Et sympatisk og udfordrende perspektiv for lærere og kursister. Almueskolens ’sidemands oplæring’ på moderne – udviklet til den ypperste, frugtbare, demokratiske skolegang.

Herefter ses en oversigt over taksonomien omsat til genkendelige “operationelle læringshandlinger” – det vil sige forstå, gengive, sammenligne, diskutere, perspektivere, producere og meget andet. Lige her ville det være en stor bonus at blive indviet i forfatternes erfaringer og ambitioner for, hvordan og af hvem kursisterne bliver indsluset på niveau?

’Det der dansk’ er en TUNG bog. I kilogram – og på den måde i praksis desværre ikke en håndbog. Det skyldes selvfølgelig den gedigne papirkvalitet og mængden af indhold.  For det er også et overflødighedshorn af tekster, opgaver og illustrationer. Det tynger så også med de mange overflødige forklaringer og uddybninger.  En nænsom, pædagogisk redigering ville have gjort underværker. For eksempel alle de steder, hvor kursisten bedes “læse og fortolke/genfortælle/ diskutere”.  Jamen, hvad ellers?  Selvfølgelig skal teksten læses først! 

Der er problematisk meget klodset, halsbrækkende og direkte forkert syntaks. Det hæmmer læsningen og gør den upræcis. 

Formen med variation og faglig differentiering i tekst og opgaver er helt i overensstemmelse med lovgivning, skolepolitik og dagens pædagogiske virkelighed. Alle kursister/elever kan deltage i undervisningen, løse opgaver og bidrage aktivt til både egen og fællesskabets udbytte. 

Materialet kan absolut anbefales, men som det fremgår med hjælp til forståelse af de ofte upræcise instruktioner. Derfor kun fire et halvt flueben.

 

Dato
Af
Anmeldt af Marianne Bindslev