”Der sker nok mere i praksis end i teorien for kortuddannede voksne”
Vidste du, at 2023 har været European Year of Skills? Året, hvor EU ønsker at sætte gang i initiativer, der skal give voksne de nødvendige færdigheder til at navigere i et globalt og konstant foranderligt arbejdsmarked.
Hvis du ikke vidste det, behøver du ikke være flov. For man skal virkelig være godt inde i systemet for at finde ud af det. Professor i voksenpædagogik på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) Bjarne Wahlgren fortæller, at det europæiske færdigheds-år blev skudt i gang i Beskæftigelsesministeriet i maj, men at der siden er sket… ikke så meget.
Wahlgren er didaktiker, slår han fast. Han vil derfor helst ikke svare på, hvad der kan være årsagen til den manglende politiske interesse for de kortuddannede voksne. Det, han vil og kan sige noget om, er den tilsvarende lave interesse for forskningen på området, som han har mærket.
- Frem til årtusindeskiftet havde området højprioritet, og det havde forskningen i det også. Siden er der ikke sket så forfærdelig meget mere, siger han og klapper – som for at understrege sin pointe – ovenpå de tre bøger, han har liggende foran sig. De handler om forskning i livslang læring og voksen- og efteruddannelse. Den nyeste er fra 1999.
Der sker noget derude
Men det vil nu ændre sig. Sammen med sin kollega, lektor Ulrik Brandi, er han i gang med et nyt forskningsprojekt. Med midler fra TrygFonden skal de to forskere undersøge og indsamle erfaringer med undervisning af kortuddannede voksne i praksis.
De er derfor i fuld gang med at kortlægge, hvad der virker i den praktiske virkelighed på ti uddannelsesinstitutioner. For mens der har været stille i den politiske debat og i forskningen på området, er der i praksis sket en masse.
- Vores tilgang er, at der nok sker mere i praksis end i teorien for kortuddannede voksne. Der er faktisk nogle derude, der gør noget for at få fat på dem og undervise og uddanne dem. Det er de erfaringer, vi vil samle op på, systematisere og bruge, så også andre kan få glæde af denne viden, forklarer Bjarne Wahlgren.
Har jeg brug for det?
Ulrik Brandi og Bjarne Wahlgren regner med at have kortlægningen klar i sommeren 2024. Til den tid ligger efter al sandsynlighed også en opdateret PIACC-undersøgelse over voksnes basale færdigheder på bordet. For ti år siden viste den, at et meget stort antal af de kortuddannede voksne danskere mangler at kunne klare sig i basal læsning, skrivning og matematik, og at de haltede efter digitalt. I samme periode har VUC og AMU lidt under mangel på kursister.
Så mens vi venter på deres kortlægning og nye PIACC-tal, kan de to forskere måske forklare, hvad de ser som grunden til, at flere kortuddannede voksne ikke efterlyser den efteruddannelse, de faktisk kan få?
Om Bjarne Wahlgren
Professor Bjarne Wahlgren har 40 års erfaring i at forske og praktisere voksenpædagogik.
Han er ansat på DPU, men har tidligere også været AOF-skoleleder, daghøjskoleforstander og senest formand for VUC i Lyngby.
Om Ulrik Brandi
Lektor Ulrik Brandi er også ansat på DPU, hvor han blandt andet forsker i livslang læring, voksenlæring og lærende organisationer.
Der lyder et dybt suk rundt om bordet. Ulrik Brandi ridser både økonomiske, strukturelle og individuelle barrierer op, men Bjarne Wahlgren forklarer, at mange fra denne gruppe ikke efterspørger undervisning.
- De barrierer, der normalt bliver nævnt – at der ikke er nem adgang, at der er for langt til institutionerne, eller at det er for dyrt – betyder mindre i forhold til, hvad de føler, de har brug for her og nu, siger han.
Det skal være relateret til praksis
Bjarne Wahlgren mener ikke, at den modstand mod uddannelse, som kortuddannede voksne tidligere har haft på grund af blandt andet dårlige erfaringer fra deres grundskole, fylder så meget i dag. Men det er en gruppe, der ikke ser uddannelse som en karrierevej, for så havde de fulgt den.
- De hader ikke uddannelse i al almindelighed. Den tidligere fremmedhed over for uddannelse spiller en mindre rolle i forhold til, at de i højere grad skal se det som et behov – noget de kan bruge i arbejdslivet og i deres dagligdag. Når de ser det som et behov, har de ikke noget imod uddannelse, fastslår Wahlgren, som efterhånden har 40 års erfaring inden for området.
- For hvis man har sit job og sådan set klarer sig meget godt, hvad skal man så med uddannelse? Og hvis argumentet er risikoen for at blive fyret, vil holdningen typisk være, at ”ja, ja, lad os tage det til den tid, for lige nu klarer jeg mig jo egentlig meget godt”, siger han og forklarer, at det
derfor er oplagt - i den udstrækning det kan lade sig gøre - at knytte undervisningen direkte til den situation, den kortuddannede voksne er i på arbejdspladsen.
Ulrik Brandi nikker og supplerer:
- Man kan gøre meget på uddannelsesinstitutionerne, men det er også vigtigt, at man har arbejdspladserne med. Der er nødt til at være et samspil, ligesom deltagerne skal kunne se en praktisk relevans af deres kompetenceudvikling, siger han.
De to forskere forklarer, at undervisningen ikke nødvendigvis skal rykkes til arbejdspladserne, men man kan forestille sig en ordning, hvor den både kan finde sted på kursistens arbejdsplads, virtuelt og på uddannelsesinstitutionen. Vigtigst er, at undervisningen er praksisrelateret, fremhæver de.
- Det har virkelig stor betydning for de kortuddannedes læringsintensitet og lyst og motivation, tilføjer Ulrik Brandi.
Vil du læse mere?
Mads Peter Klindt (2022): Barrierer for deltagelse i almen VEU og muligheder for kortuddannede, Aalborg Universitetscenter Barrierer for deltagelse i almen VEU og muligheder for kortuddannede: Et review af forskningslitteraturen — Aalborg Universitets forskningsportal (aau.dk)
Metoden med forskningscirkler og beskrivelsen af forholdet mellem teori og praksis beskrives af Maja Dalsgaard Ejrnæs (2023): Vidensudveksling mellem uddannelsesteori og -praksis, Københavns Universitet
Vidensudveksling mellem uddannelsesteori og -praksis – Københavns Universitet (ku.dk)
Og mere specifik om forskningscirklen er Bjarne Wahlgrens Udvikling af kompetence gennem forskningscirkelarbejde. Kognition & Pædagogik, 31(19) fra 2021.
Der er brug for alle
Hvis man først får de kortuddannede voksne i gang med uddannelse, er de – alt andet lige – mere motiverede for at blive i uddannelsessystemet.
- Uddannelse motiverer til mere uddannelse. At man får nogle gode uddannelser, giver faktisk motivation til mere. Det er også derfor, vi vil finde ud af, hvordan institutionerne forsøger at få de kortuddannede voksne i gang med uddannelse, forklarer Bjarne Wahlgren.
For det er meget vigtigt at få sat uddannelse af de kortuddannede på dagsordenen igen. De har både brug for kompetencer i forhold til digitalisering, globalisering og forandringer – og vi har brug for dem som samfund.
- I dag har vi brug for alle, hver en hånd, hvert et hoved – sagt med lidt store ord. Det har helt klart været med til at afgøre vores succes som samfund, at vi hele tiden har kunnet tilpasse os forandringer. Det skyldes vores meget stærke voksenuddannelsessystem. Og forandringerne kommer væltende nu, understreger Ulrik Brandi.
- Derfor undrer det mig, at vi som samfund ikke er mere proaktive på området. På den måde er vores projekt et vigtigt og innovativt skridt til, at det kommer til at ske.
Projektet er en kombination af forskning og udvikling. Forskerne skal bidrage med den viden, de har. Denne viden skal bruges og afprøves af de medvirkende uddannelsesinstitutioner i praksis, som efterfølgende deler deres erfaringer med de andre deltagere og de to forskere, der herefter bringer de praktiske erfaringer ind i deres videre forskning.
- På den måde rækker den indsamlede viden ud over selve projektet og gør det bæredygtigt. Det skal ikke blot være noget, der bliver stillet op på hylderne, siger Bjarne Wahlgren.
Om projektet: De voksnes behov er udgangspunktet
Ti uddannelsesinstitutioner – fire VUC’er, tre AMU-centre og tre AOF’er – fra alle landsdele er med i projektet. Forskerne følger lærere og kursister, og projektet er forankret på ledelsesniveau på de enkelte uddannelsesinstitutioner.
De medvirkende skoler skal til januar og februar mødes på erfarings-seminarer på tværs af skoleformer.
Skolerne har forskellige målgrupper og arbejder forskelligt. Derfor er vidensdelingen på tværs en vigtig del af projektet. Men det er også viden, som kan og skal komme andre uddannelsesinstitutioner til gode.
De to forskere har ikke lagt sig fast på, hvilke uddannelsestyper eller kurser, der er særligt velegnede for kortuddannede voksne, eller specificeret, om det er de basale eller tekniske færdigheder – eller den mere folkeoplysende og personlighedsudviklende – de skal fokusere på. De vil tage udgangspunkt i de kompetencebehov, de kortuddannede har i forhold til deres situation på arbejdsmarkedet og deres livssituation.