Underviser: Snakke om køn har givet helt nye nuancer
Da Boss Ladies besøgte U/Nord Teknisk Skole i Hillerød på rundtur til en række erhvervsskoler, deltog underviser og projektleder Lars Dawa Kalsang ganske vist i deres workshop, hvor de underviste fag- og grundfagslærere, men han var foran på point.
Han ved nemlig allerede, hvad der kan fylde for unge piger og kvinder, som starter på en erhvervsuddannelse og nogle gange er den eneste pige på holdet, for han er medstifter af det pigenetværk, som kører på U/Nord Teknisk Skole i Hillerød.
Han har undervist på skolen siden 2016 og har derudover brobygning, trivsel, rekruttering og fastholdelse som nogle af sine arbejdsopgaver. Og han blev opmærksom på, at trivslen for nogle af pigerne på uddannelsen kunne være udfordret.
– Da tre EUX-elever fra GF1, Siff, Stella og Jessica, kom til mig og ville diskutere omklædningsforholdene, tænkte jeg, at de nok ikke var de eneste, som havde dilemmaer knyttet til det at være pige i en ofte totalt drengedomineret klasse.
Lars Dawa Kalsang startede sammen med nogle elever netværket og begyndte at invitere piger.
– På den måde fik vi skabt et forum, hvor de kan mødes på tværs af uddannelser, og hvor man specifikt kan tale om det at være pige på en skole, hvor mange er hankøn.
Fællesskabet og det faglige fylder
Eleverne bliver introduceret til netværket af deres kontaktlærer – og opfordret til at deltage i det første møde og se, om det kunne være noget for dem.
Netværket har to år på bagen og mødes hver tredje uge. Selvom elevgruppen på grundforløbet skifter hvert halve år, har der konstant været 20-22 piger i netværket. Og efterhånden 60 i deres messenger-gruppe-chat. Hvad er det, der fylder i samtalerne?
– Der er problematikker, som er mere eller mindre konstante, selvom pigerne skifter: Hvordan finder man sin egen rolle og plads i en drengedomineret klasse? Hvordan bliver man del af fællesskabet? Og hvordan tilpasser man sig til at være næsten ene pige på holdet, når man kommer direkte fra en grund- eller efterskole med en 50/50-kønsfordeling?
– Deres faglige identitet og udvikling fylder rigtig meget. Hvordan de bedst lever op til krav i en mandsdomineret verden. Her føler nogle, de skal præstere ekstra for at høre til og i højere grad bevise, de har en plads i klassen.
Fede debatter og store nuancer
Det har været spændende for Lars Dawa Kalsang at lære, ”hvad der ligger piger på sinde, når de er sammen med piger. Det er jo ellers ikke noget, man nogensinde kan som fyr”, som han siger med et smil.
Han har for eksempel lært, at tolerancetærsklerne kan være meget forskellige. Nogle synes måske, det er provokerende at blive piftet af på gangene, mens andre synes, det er ’sødt’, når murer-drengene bærer en op ad trappen, hvis man har brækket foden. Men én ting har især været klart for underviseren:
– Allerede som 15-årige diskuterer pigerne på en utroligt nuanceret måde med stor selvindsigt og bevidsthed. De er så gode til at støtte hinanden. Vi har haft virkelig fede debatter. Det har givet mig nogle helt andre indtryk og perspektiver på det at være ung pige i Danmark og på en erhvervsskole.
Erfaringerne, som Lars Dawa Kalsang har taget med sig, har konkret medført, at man på skolen prøver at samle pigerne, så de er to til tre på hvert hold, fordi det er med til at øge trivslen. Noget, som også Boss Ladies anbefaler i deres oplæg.
Succes og knopskydninger
Netværket har medført andre aktiviteter. For eksempel savnede pigerne, at de i deres uddannelsesvalg selv havde andre piger, der tog fat i dem og sagde “hej, se mig, den her uddannelse kan du godt gå på, selvom du er pige”.
– Jeg sagde til dem, at hvis de savnede det, er der nok også andre, der gør. Lad os gøre noget ved det. Og så begyndte pigerne selv at deltage i orienteringsaftener på rådhuset, nogle tog på uddannelsesaftener på deres tidligere folkeskole og fortalte om at være elev og pige på en teknisk erhvervsuddannelse, og de tog ud for at hilse på skolens brobygningselever. Så mange af de initiativer kommer fra netværket.
Det er også gennem netværket, Lars Dawa Kalsang fik kontakt til Boss Ladies. Dét har været en stor hjælp, fordi netværket er så unikt, og det har været svært at finde andre, han kunne udveksle ideer og erfaring med.
– Boss Ladies har en kæmpe empirisk viden, så det har været rigtig godt at få kontakt til dem. De er gode at sparre med. Og så inviterer de også pigerne med i Boss Ladies-fællesskabet og tilbyder dem hjælp med at finde læreplads.
På U/Nord Teknisk Skole i Hillerød har hans ’eget’ pigenetværk været en stor succes. De har været på Folkemødet, vundet priser, søgt og fået penge til sociale aktiviteter og har været ude at bowle og spille paintball. De har startet deres egen elevforening, AKTIV, og i oktober blev de inviteret til Christiansborg for at fortælle om deres erfaringer. Og så har de lige fået deres egne trøjer – efter megen debat om farvevalg.
På U/Nords mindre afdeling i Helsingør har man netop startet et lignende netværk op.
Fem råd til faglærere:
Trine Rasmussen er projektleder på samarbejdet mellem Boss Ladies og metalindustriens uddannelsesudvalg. Vi har bedt hende give underviserne sine fem bedste råd:
- Prioriter sociale aktiviteter i begyndelsen af begge grundforløb.
- Saml de kvindelige elever, så de er mindst to i hver klasse.
- Lav (indimellem) lærerstyrede grupper, så de kvindelige elever danner relationer til andre end hinanden. Ellers er de udsatte i det store klassefællesskab.
- Vær ekstra opmærksomme på ikke at udtrykke negative faglige forventninger til de kvindelige elevers kompetencer (bevidst eller ubevidst). Det kan være i form af små, skeptiske spørgsmål (”er du sikker på, du kan håndtere den der?”), eller måske tjekker du en ekstra gang, om hun har løst en opgave rigtigt. Det kan også gemme sig bag råd og ekstra hjælp, som eleverne ikke selv har opsøgt.
- Kommuniker tydeligt, at I er de kvindelige elevers allierede, hvis I fornemmer at deres grænser bliver overtrådt, eller de står skrøbeligt i fællesskabet.
LÆS MERE på og find en GUIDE til dig som faglærer i Boss Ladies store vidensbank: www.vidensbank.boss-ladies.dk