På landevejen mod fordomme og frafald
– Normer er ikke noget, der skal nedbrydes, lød det fra Mattias Tesfaye tidligere på året i folketingssalen:
– Vi skal ikke gøre det til et problem, at der er flere kvinder end mænd på jordmoderstudiet, og at der er flere mænd end kvinder på mureruddannelsen, sagde han.
Ser man på tallene, tager han fejl. For på uddannelser, hvor ét køn dominerer, er der markant større frafald blandt det andet køn – og mere chikane.
Der mangler desuden allerede nu faglært arbejdskraft, og det bliver kun værre. Derfor giver det ikke mening kun at rekruttere blandt halvdelen af befolkningen. Potentialet er stort, hvis man kan tiltrække og fastholde kvinder til uddannelserne – og sørge for, at de føler sig accepterede i skurvognene og på værkstederne.
Tallene bag: Kønnet gør en forskel
Minoriteten på erhvervsuddannelser har højere frafald end majoriteten.
En undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder viser:
- At når kvinder udgør minoriteten på en uddannelse, har de 74 procent øget frafald i forhold til deres medstuderende.
- At udgør mænd minoriteten, har de 38 procent øget frafald.
- At samlet set har studerende med minoritetskøn et frafald på 43 procent i forhold til deres medstuderende.
Ni ud af ti elever på de danske erhvervsskoler går på en kønsdomineret uddannelse.
Kilde: ’ Minoritetskøn på erhvervsuddannelser', Institut for Menneskerettigheder.
Underviser faglærere
Det er en af årsagerne til, at projektet Boss Ladies siden 2018 har arbejdet med at tiltrække og fastholde flere kvinder i de tekniske håndværksfag.
Boss Ladies arbejder med egne ord for ”at udfordre stereotyper og sætte talenter fri” på både EUD og FGU. En stor del af det arbejde handler om at undervise lærere, vejledere og ledere.
Sammen med erhvervsskoler i hele landet sætter Boss Ladies fokus på at give piger, der netop er startet på en teknisk erhvervsuddannelse, en tryg og god start som faglært. Som led i dét har de for nyligt gennemført et roadtrip til en række erhvervsskoler, hvor de har undervist i alt 78 faglærere og uddannelsesledere.
Vi har talt med en underviser, som selv har arbejdet målrettet med at øge trivslen blandt piger på sin erhvervsskole. Og vi har samlet de bedste tips fra ham og Boss Ladies til dig som faglærer, hvis du vil med ind i kampen mod kønsstereotyper.
Boss Ladies:
- Arbejder med at nedbryde de kulturelle og strukturelle barrierer, som nogle kvinder møder ved at være de første og eneste kvinder på uddannelsesinstitutioner og lærepladser.
- Arbejder med at nedbryde stereotyper og sætte talenter fri. Blandt andet ved undervisningsforløb af faglærere og uddannelsesledere.
- Arbejder med et ambassadørkorps af kvindelige rollemodeller, som viser fagenes muligheder og potentiale – og at skabe netværk. blandt kvindelige studerende.
Hjælper kvindelige studerende med at finde lærepladser.