Bag om

LGBT+-elevers trivsel er også dit ansvar

I hver klasse på FGU, erhvervsuddannelser og andre ungdomsud­dannelser sidder cirka tre elever, som identificerer sig som LGBT+, og de mistrives langt mere end øvrige elever. Som underviser kan du gøre en stor forskel. Læs hvordan her.

Er det overhovedet relevant, at du som underviser forholder dig til dine elevers seksualitet eller kønsidentitet?

Hvis det står til Jane Greve, som er professor MSO ved VIVE, Det Nationale Forskningsinstitut for Velfærd, er svaret helt klart: Ja! For LGBT+-eleverne mistrives faktuelt i meget større grad end resten af eleverne.

En undersøgelse, VIVE har foretaget blandt 31.000 unge, tegner et dystert billede af trivslen blandt LGBT+-elever. De bliver ofte mobbet og chikaneret, de selvskader mere, lider oftere af depression, angst og lav livstilfredshed. Og mange føler ikke, at de kan gå til deres lærer.

Hver 8. elev er LGBT+-elev

Ifølge undersøgelsen, som er den første større undersøgelse af sin slags, er det hver ottende elev blandt de 15-25-årige, der identificerer sig som LGBT+. 

På ungdomsuddannelserne er der 12,5 procent i LGBT+-gruppen på de gymnasiale ungdomsuddannelser, og 10,1 procent i LGBT+-gruppen på erhvervsuddannelser. Den største andel af LGBT+-elever er at finde på FGU-institutionerne, hvor 23,1 procent er i LGBT+-gruppen.

Da vi sad med rapporten og skulle gå ud med tallene, var vi overvældede over, hvor voldsomme de var.
Jane Greve
Professor MSO, VIVE.

Der vil altså i snit sidde cirka tre elever i hver klasse eller på hvert hold, som hører til LGBT+-gruppen. Der er ifølge Jane Greve ganske vist tale om en minoritet – men en meget STOR minoritet. Og tallene for deres mistrivsel er med forskerens ord ”virkelige voldsomme og bekymrende”:

– Da vi sad med rapporten og skulle gå ud med tallene, var vi overvældede over, hvor voldsomme de var. Vi undersøger mange forskellige dimensioner af trivsel, og de viser alle en bekymrende høj andel af mistrivsel blandt LGBT+-elever. Det kan vi simpelthen ikke komme udenom.

– Det er tal, der er så markante, og som drejer sig om så stor en minoritet, at vi bliver nødt til at gøre noget ved det, pointerer professoren bag undersøgelsen, Jane Greve.

Mangler tydelige regler 

I undersøgelsen fra VIVE er det tydeligt, at der foregår mobning og diskrimination. Der bliver brugt skældsord eller drillet.

På ungdomsuddannelserne og FGU-institutionerne er der 17-26 procent af LGBT+-eleverne, der er blevet udsat for ubehagelige oplevelser inden for den seneste måned. Og på tværs af uddannelser oplever de i høj grad at blive mødt med fordomme, holdt udenfor, blive diskrimineret eller udsat for uønsket seksuel opmærksomhed og trusler om vold.

På erhvervsuddannelserne oplever en tredjedel af de LGBT+-elever, som har svaret, at de bliver udsat for ubehagelige oplevelser af deres lærere, selvom dette ikke er undersøgt nærmere i rapporten.

De ubehagelige oplevelser leder direkte til et andet faktum i analysen: Eleverne oplever ikke tydelige regler for god opførsel på deres skole i forhold til skældsord og mobning på grund af kønsidentitet eller seksuel orientering.

18 procent mener, der er regler, men at de ikke bliver overholdt. Cirka 40 procent af LGBT+-eleverne føler sig ikke trygge ved at gå til deres lærere med problemstillinger, som omhandler deres seksuelle orientering eller kønsidentitet.

Tal åbent om det

Du kan dog som underviser heldigvis gøre en række ting for trivslen for dine LGBT+-elever. Ifølge professoren bag analysen handler det især om at skabe (større) tryghed, at arbejde meget konkret med sprogbrug og at afmystificere, hvad det vil sige at være LGBT+.

– En del handler om blot at tage fat på det. Tale åbent om det. Hvis du for eksempel har taget snakken med eleverne om, hvad pronominer egentlig er, og hvorfor de betyder noget, så har du jo allerede gjort noget for at afmystificere og skabe åbenhed, siger Jane Greve.

Hun bliver bakket op af Susanne Branner Jespersen, som er sekretariatschef i LGBT+ Danmark, der afholder workshops for undervisere i både grundskole og på ungdomsuddannelser. Susanne Branner Jespersen vurderer, at de er ude hos 7.000-8.000 fagprofessionelle om året.

Sekretariatschefen oplever, at underviserne tit frygter at tage fat i emnet, fordi de er ”bange for at sige noget forkert”. Men, siger hun:

– Hvis du ikke bevidst arbejder med at inkludere minoriteter, så kan jeg garantere dig for, at du ubevidst ekskluderer dem.

Hun oplever også, at underviserne tit bliver lettede, når de deltager i LGBT+ Danmarks workshops og finder ud af, at ”det bare er det”. Altså at det måske ikke er så svært at tale om, som de troede, og at selv små greb kan gøre en stor forskel.

Underviserens ansvar at gå foran

Susanne Branner Jespersen understreger, at det er underviserens ansvar at tage teten på at have snakken i klasserummet.

– De her unge er gået gennem et helt skolesystem, hvor de er blevet usynliggjort. Alle tekster er skrevet ind i en heteroseksuel, ciskønnet verden. De er vant til at skjule, at de falder uden for normen, for ellers bliver man hurtigt slået på plads. De unge er så vant til at være usynlige og er derfor ofte heller ikke opmærksomme på sig selv, siger Susanne Branner Jespersen og slår fast:

– Derfor er det lærerens ansvar at gå forrest og sige: Der vil statistisk set være en procentdel, som falder uden for normerne for køn og seksualitet. Hvordan sørger vi alle sammen for, at det her er et trygt fællesskab også for dem af os, der bryder med normen?

– Det kan helt lavpraktisk være at aftale, at her siger vi ikke ’bøsse’ eller ’faggot’. Vi fniser ikke, når andre taler, og vi aftaler, at hvis man oplever noget ubehageligt, så kan man altid gå til sin lærer, nævner LGBT+-talspersonen som eksempler.

Just do it – uden anledning

Det hele må også meget gerne foregå, selvom det ikke er ’uge sex’, som sekretariatschefen udtrykker det. Altså med andre ord: Lad være med at vente på en anledning. Bare gør det.

– Det er en slags tabu, hvor den fagprofessionelle lidt venter på, at eleven beder om hjælp. Men åbn selv ballet, lyder anbefalingen fra Susanne Branner Jespersen.

– Det er jo vildt ubehageligt at være den homoseksuelle, som skal stille sig frem og sige ”hey, jeg er faktisk homo, og jeg synes, det er vildt ubehageligt, når I laver bøssejokes”. Det er og bliver den fagprofessionelles ansvar at træde ind i det rum og sige ”hey alle sammen, hvordan sørger vi for, at her er rart for alle at være?”.

– Som underviser skal du først og fremmest anerkende, at jo, du har også LGBT+-elever i din klasse, for med 13,3 procent kan det ikke kun være i de andres klasser. Du skal også erkende, at du nok ikke ved nok om området – og være nysgerrig på, hvilke konsekvenser, det har for unge, når de vokser op med en følelse af at være usynlige og anderledes.

Hvis du ikke bevidst arbejder med at inkludere minoriteter, så kan jeg garantere dig for, at du ubevidst ekskluderer dem.
Susanne Branner Jespersen
Sekretariatschef, LGBT+ Danmark

Tallene bag undersøgelsen 

  • Blandt alle LGBT+ eleverne angiver 40 procent en lav livstilfredshed. Hver femte viser tegn på svær angst og depression. Tallene er dobbelt så store i forhold til andre elever. 
  • Hyppigheden af selvskade blandt LGBT+-eleverne på erhvervs- og gymnasiale uddannelser og FGU-institutioner er to-tre gange højere end blandt andre elever. 
  • Næsten hver femte LGBT+-elev på ungdomsuddannelserne oplever at blive behandlet dårligt. Hver sjette føler sig utryg i skolen, og andelen, som har afbrudt deres ungdomsuddannelse, er dobbelt så stor som blandt resten af eleverne. 
  • 30-40 procent af LGBT+-elever føler ikke, de kan gå til deres lærer med problemer, der vedrører deres seksualitet eller kønsidentitet. 
  • I undersøgelsen fra VIVE bliver svarpersoner kategoriseret som LGBT+-, hvis de svarer, at de har en anden seksualitet end heteroseksuel eller ikke identificerer sig som det køn, de blev tildelt ved fødslen.

Læs hele undersøgelsen om LGBT+-elevernes trivsel vive.dk 

Stressende at være minoritet

Både Susanne Branner Jespersen og Jane Greve nævner i øvrigt, at LGBT+-eleverne ofte kan være mere sensitive end andre elever over for et utrygt miljø, fordi mange af dem har såkaldt ’minoritetsstress’ og tager den med sig ind i deres skolemiljø.

Minoritetsstress betegner den stress, som minoritetspersoner oplever, fordi de lever i et samfund, der udskammer afvigelser fra de gældende normer. Det er en konstant tilstand, som er unik for minoriteter. Minoritetsstress er en normal reaktion på at være en minoritet og ikke udtryk for psykisk sårbarhed. 

– De bliver stressede af hele tiden at skulle forsvare deres eksistens. Vi ved fra alle mulige andre undersøgelser, at de møder meget modstand i samfundet. Det er følelsen af at være utryg og at skulle forklare sig til familiefødselsdage og fritidsaktiviteter. Hele tiden at få stillet spørgsmålet, om det virkelig kan være rigtigt, at man har en anden kønsidentitet eller seksualitet, forklarer Jane Greve.

Vi skal forholde os til det

Den stress kan de nemt tage med sig i klasserummet, pointerer Jane Greve. Hvilket er endnu en grund til at arbejde med, at klasseværelset bliver trygt. Hun tilføjer, at det er noget, der jo også vil gavne alle andre.

Jane Greve og Susanne Branner Jespersen er også enige om, at tallene er så alarmerende, at de kalder på handling.

– Dette er en minoritet, ja – men en meget stor minoritet. Vi bliver nødt til at forholde os til de voldsomme tal for deres mistrivsel på alle uddannelsesområder. Det handler om at arbejde med at skabe tryghed, fællesskab og et inkluderende sprogbrug, lyder det fra Jane Greve.

Dato
Af
Foto
Freepik.com