
Anja vil fjerne læse-ubehaget
Én ting er, at evnen til at fordybe sig generelt er under pres i vores samfund – at det er blevet sværere for mange at sætte sig ned og læse i en bog. Men er du oveni ordblind, kan alene tanken om at læse give svedige håndflader og stakket åndedræt.
- Meget af det såkaldte læsehad bunder i, at folk ikke er vant til at læse. For ordblinde kan det være direkte ubehageligt. De får det typisk fysisk dårligt med svedige håndflader, hjertebanken og ubehag, fortæller Anja Bech Larsen, der er ordblindevejleder og -lærer på Frederiksberg VUC & STX.
Skolen tilbyder ordblindeundervisning til alle med ordblindhed, som er over 25 år eller i gang med en uddannelse. Det er små hold med højst seks deltagere, som får undervisning en gang om ugen.
- Det virker rigtig godt. Vi har mange positive eksempler på, at når kursisterne oplever at få nogle rolige, rare læseoplevelser, begynder skuldrene lige så stille at falde ned – og nogle af dem bliver endda helt bidt af at læse igen, forklarer hun.
Ordblindevejlederens fire bedste råd til at skabe læseglæde
- Skab gode rammer
Det skal være så roligt, rart og behageligt at læse som muligt. Undgå for lange tekster, så eleverne mister pusten. - Find interessante temaer
Det er altafgørende, at indholdet interesserer eleverne, hvis de i forvejen synes, det er svært at læse. Brug tid og kræfter på at finde emner, der appellerer til den enkelte, selvom det måske kan være svært i en undervisningssituation med et fast pensum. - Vær tålmodig
Vær forberedt på, at det koster energi og kræfter at læse. I starten er det en overvindelse for eleverne hver gang. Når først de kommer i gang med at læse, bliver de ofte bidt af det. - Tilbyd hjælpemidler
Der findes en række forskellige hjælpemidler for ordblinde, der kan være med til at gøre hverdagen nemmere ved for eksempel at læse tekster op for den enkelte eller hjælpe dem med at stave.
Effektive hjælpemidler
Anja Bech Larsen har arbejdet som ordblindevejleder og -lærer i snart 15 år og har oplevet ordblindhed i mange forskellige grader. Lige fra en ældre kinesisk dame, der blev så presset over at skulle læse, at hun næsten ikke kunne gennemføre en ordblinde-test, til en yngre HF-studerende, som blev testet ordblind, men elskede at læse Dostojevskij.
De fleste kursister går på ordblindeholdet i et år for at få et fagligt løft i forhold til deres uddannelse eller job. Men Anja Bech Larsen oplever ikke, at der er kommet et større læsehad eller flere kursister på ordblindeholdene. Siden 2015 har kommuner kunnet anvende den nationale ordblindetest helt ned til tredje klasse og dermed fange de ordblinde børn og unge tidligere i livet. Men uanset hvornår det bliver opdaget, er det for Anja Bech Larsen især vigtigt at sætte fokus på, at det ikke er et problem at være ordblind, medmindre det gøres til det.
- For mange er der stadig noget skamfuldt over ikke at kunne læse. I undervisningen tilbyder vi en række forskellige værktøjer, der kan læse tekster op og hjælpe med at stave, men nogle kursister nægter at bruge dem, fordi de synes, det er snyd. Der går jeg meget op i at forklare, at det jo blot er en hjælp lige som at bruge briller, hvis du ikke kan se, forklarer hun.
Anja Bech Larsen har især gode erfaringer med programmet AppWriter, der kan læse tekster op på computeren eller telefonen og komme med ordforslag, når du selv skal skrive.
- Det er et virkelig godt program, der hjælper med læse, forstå, skrive og udtrykke dig – uanset om det er i undervisningen eller på mail eller sms. Det skaber større selvsikkerhed hos mennesker med ordblindhed og andre læse- og skrivevanskeligheder, siger hun.
Læs også:
Det skal være rart at læse
I undervisningen oplever Anja Bech Larsen også, at de erfaringer med at læse, som kursisterne har med i bagagen, spiller en meget stor rolle.
- Hvis de tidligere har haft dårlige oplevelser med at læse, sidder det i kroppen, så det er utrolig vigtigt for mig at give dem nogle nye oplevelser med læsning, som er rare og behagelige. Derfor har jeg for eksempel også et princip i undervisningen om, at ingen skal læse højt, medmindre de har lyst. Men mange af dem vil faktisk rigtig gerne, fordi det er en god måde at øve sig, fortæller hun.
Ordblindeholdene er ret små, så det er muligt at differentiere de tekster, de skal læse.
- Jeg går langt for at finde tekster, der interesser de enkelte kursister, for det er nemmere at fordybe sig i noget, der interesserer en – og så opdager jeg også selv nye fagområder. Jeg har for eksempel lige haft en kursist, der arbejdede som rottebekæmper, så der læste vi en masse fagtekster om rotter, fortæller Anja og smiler.
For det virkede. Teksterne om rotter fik læseglæden tilbage hos rottebekæmperen, der også har haft stor glæde af Nota – et særligt bibliotek for folk med læsevanskeligheder, hvor du gratis kan låne bøger og lydbøger.
- Han blev helt bidt af at læse igen, fordi han oplevede, at det pludselig ikke var noget, han skulle anstrenge sig for. Her kan både læsetræning og de forskellige hjælpemidler spille en stor rolle, forklarer Anja Bech Larsen.