Lærerne: FGU’en bliver skabt mens vi er gået i gang med at undervise
De er ved at skabe noget nyt. En ny, anderledes hverdag i et nyt skolesystem. Begejstringen er ikke til at tage fejl af, når Jesper Nielsen og Kasper Hansen fortæller om FGU, der har været deres arbejdsplads det seneste år. De er begge tillidsrepræsentanter og har været med fra uddannelsens begyndelse.
- Det bliver en knaldgod uddannelse, når vi kommer ordentlig i gang med den nye undervisningsform, siger Jesper Nielsen, der er tillidsrepræsentant på FGU Sydøstjylland og lærer på et autoværksted.
Undervisningen på FGU skal være heltidsundervisning, hvor de praktiske fag bliver kombineret med de boglige. Kasper Hansen, der er tillidsrepræsentant på FGU Lolland-Falster og matematiklærer, er også sikker på, at de har fat i den lange ende.
- Den praktiske indgangsvinkel virker helt rigtigt. Jeg oplever mange elever, som tror, de ikke kan matematik. Men de kan godt regne, når de står på et værksted og ikke tænker det som matematik, fortæller Kasper Hansen.
Kaotisk åbning uden fælles opstart
Mens lærerne spår uddannelsen et stort potentiale i fremtiden, kan de se tilbage på en noget kaotisk opstart sidste år.
Den største udfordring har ifølge tillidsrepræsentanterne været, at lærerne ikke fik en bedre fælles opstart, inden eleverne begyndte.
- Man sammensætter personale fra to-tre forskellige institutioner og med vidt forskellig faglighed, og som ikke kender hinanden, og beder dem om at finde en ny fælles vej i løbet af en uge, fortæller Kasper Hansen, der har manglet en accept af, at det kræver ressourcer og tid at lave en god løsning.
De skulle skabe en ny uddannelse, samtidig med at de skulle de undervise elever, der var der hele tiden.
- Det var ligesom at være tryllekunster. Man skulle hive en kanin op af hatten hele tiden. Og det skulle være meningsfyldt, for ellers kom eleverne ikke, fortæller Jesper Nielsen.
Svære vilkår for ny fælles faglighed
Med de vilkår, oplevede tillidsrepræsentanterne, at det er svært at etablere en fælles faglighed.
- Vi skal lave heltidsorienteret undervisning, som ingen havde prøvet det før. Og hvad sker der, når det er svært? Så tyr man til det kendte, forklarer Kasper Hansen.
- Vi skulle have haft en måned til halvanden uden elever som opstart. Så kunne vi lærere have lært hinanden at kende og sammen udviklet projekter, så vi var klar til at modtage elever og undervise dem, siger Jesper Nielsen.
Vejrer morgenluft
Den fælles kompetenceudvikling har nogle steder været lagt lidt på hylden på grund af arbejdspresset, men fremadrettet vejrer tillidsrepræsentanterne morgenluft. De har draget de første erfaringer. Der er sket ændringer, og flere er på vej, som vil gavne både lærerne og uddannelsen.
- Jeg glæder mig til, at vi tager et skridt mere i forhold til samarbejdet mellem værkstedslærerne og de almene lærere, siger Kasper Hansen.