Besvarelser dumper ind om natten
Fredag
I dag underviser jeg blandt andet på to-lærer-ordningen for ordblinde på hf. Her er 20 elever mellem 16 og 30 år, der tager engelsk-B. Det foregår virtuelt, og vi to lærere logger begge på i det store fællesrum, men inddeler også eleverne i grupperum.
Min kollega, hf-læreren, præsenterer det faglige indhold og forklarer planen, og hvad vi skal igennem. Og jeg taler om de mere tekniske ting, der er med til at understøtte ordblindeundervisningen, og hvordan eleverne skal anvende dem. Der er lidt kaos, efter instruktionerne er givet. De 20 elever forstår dem på 20 forskellige måder. Men efterhånden kommer alle i gang.
De har fået rimelig godt styr på de basale ting det sidste halve år. Den største forskel er, at de pludselig skal arbejde uden den normale og konstante lærerstøtte. Vi kan ikke være der på samme måde, men vi prøver. Vi lader dem arbejde i grupper, og så hopper vi ind i grupperummene med fire-fem deltagere, mens vi har et øre på fællesrummet. Det største problem er, når én beder om hjælp i mit højre øre, mens jeg er i gang med at hjælpe en anden i mit venstre. De kan jo ikke se, at de afbryder hinanden.
Vi prøver at have den samme relation og også snakke lidt om, hvordan det går. For de savner det sociale element, og de savner hinanden. Nogle bliver hængende efter, at undervisningen er færdig. De har bare brug for at snakke med andre.
Kort om Katharina Grøn Brantenberg
Katharina underviser på HF og VUC Fyn. Hun er 29 år og startede med at undervise på AVU i engelsk og dansk på HF & VUC Fyn. Det er siden udvidet til, at hun også underviser i FVU, FVU Digital og som ordblindeunderviser.
Mandag
Jeg underviser ordblinde, hvor der er et stort spænd både fagligt, personligt og aldersmæssigt. Det, der er fælles for dem, er, at de har et fuldt ugeskema med 25 ugentlige lektioner i tre uger.
Der er fire deltagere i dag. To af dem synes, det er fint på den her måde, to andre synes, det er svært. Både fordi computer er svært, men også fordi børnene spiller en rolle. Deltagerne kan ikke lige være på, når jeg normalt er til rådighed. De føler sig klemt mellem at være forældre og selv skulle i skole. Men de prøver.
Derudover bruger jeg dagen på at planlægge resten af ugen. Her spiller deltagernes ønsker og tanker en stor rolle, da de især lige nu har ekstra meget brug for at blive motiveret. Men samtidig skal jeg inddrage de faglige mål og de individuelle undervisningsplaner på ordblindeundervisningen.
Heldigvis er relationsarbejdet bygget op på i forvejen, så det kommer meget naturligt.
Tirsdag
I dag underviser jeg et AVU-hold i engelsk-D. Der er 17 kursister over 25 år. De fleste sidder hjemme med børn. Derfor dumper besvarelserne typisk ind klokken 3 om natten. Og jeg kan også se, at jeg har fået mails lidt i og lidt efter midnat – og at jeg har modtaget en klokken 5 i morges! Det er rimelig hardcore. Jeg bliver vist nødt til at lave min undervisning om og give dem så mange udførlige instruktioner gennem videoer og lydfiler, så de kan se og læse det, når det passer ind i deres skema.
Samtidig kan jeg se på de opgaver, jeg retter lige nu, at de vist ikke lige har fået set min instruktionsvideo, som forklarer tankerne bag teksten. Jeg laver ellers meget udførlige instruktionsvideoer, hvor jeg forklarer, hvad de skal læse, hvordan, og hvad de skal inddrage. Opgaveformuleringerne i for eksempel eksamensopgaver kan engang imellem drille lidt og være tvetydige. Så hvis man glemmer at læse, hvad der står forneden, er det noget helt forkert, de svarer på.
Det er en travl dag, og jeg sidder rigtig meget foran en skærm og giver feedback, feed forward og lignende. Normalt underviser jeg og tager et par opgaver ind imellem mine undervisningstimer. Her sidder jeg helt koncentreret med alle opgaverne. Så jeg kan godt mærke, at jeg har brug for en pause, da jeg når halvvejs.
Onsdag
Jeg underviser i FVU digital. Det er halvanden uges selvvalgt it på en virksomhed, som jeg kender i forvejen. Jeg har holdet hver dag, så det er den samme rutine hver gang: Jeg logger ind ti minutter før, lektionen starter, og så kommer de andre ind i Google Meet. Det går fint, men det er atypisk, for vi har ikke prøvet at have virksomhedshold på den her virtuelle måde før.
Så i to en halv time sidder vi og stirrer på en skærm, snakker og løser opgaver.
Normalt kender folk på virksomhedshold hinanden. De har samme arbejdsgiver, ofte de samme programmer og samme udfordringer, fordi de skal bruge it i deres arbejdsliv. Tit er der også en virksomhedskultur, som påvirker undervisningen. Det kan være i form af humor, og hvordan man taler til hinanden. Men fordi folk sidder hjemme lige nu, og der måske går børn forbi skærmen, bliver det anderledes. Der kommer noget privat ind over.
Jeg er i øvrigt også i gang med at tage et modul på en diplomuddannelse. Det skal jeg også have til at fungere plus møder med ledelsen, så jeg er godt brugt i dag.
Torsdag
Dagen starter med bekymring. For uanset om vi taler ordblindeundervisning eller mundtligt engelsk, handler det om at få tingene brugt. Det kan godt være, man sidder og laver opgaverne hjemme lige nu, men vi ved alle sammen, hvor meget vi glemmer efter en sommerferie, hvis vi ikke bruger det. Og når vi starter igen, skal vi endnu engang få deltagerne til at tro på sig selv og genskabe klassekulturen. Den kan godt forsvinde lidt, når man ikke har set hinanden i evigheder. Så jeg godt forestille mig, at der kommer til at gå tid med alt andet end det faglige, når vi mødes igen.
På den anden side er det er en utrolig spændende proces. Jeg kan godt lide at være tvunget til pludselig at skulle tænke anderledes, når det kommer til undervisning, planlægning og udførelse. Det giver andre faglige udfordringer. Så ja, det hele er meget tidskrævende, men også meget spændende.