Vi synes, at fremmøde giver bedst mening
Er det lovligt fravær, når Abdi hver tirsdag går til lægen i to timer? Når Emma skal til køretime midt i undervisningstiden? Eller hvis Nikolaj skal til begravelse hos en bekendt?
Det troede FGU-vejleder Pernille Mortensen, at den velfungerende lærergruppe hos FGU Nordvests Aabybro afdeling var helt enige om svarene på. Men en øvelse om fravær viste det modsatte:
- For selv om vi synes, vi er enige om alting, var vi det overhovedet ikke her, fortæller hun.
FGU-skolen har som mange andre udfordringer med fravær blandt eleverne. Det har i gennemsnit været på 19 procent. Men efter et seminar med læringskonsulenterne i STUK-styrelsen valgte Pernille Mortensen, vejlederkollega Thomas Moe og skoleleder Lene Hedver at fordybe sig i fraværsproblematikken. Man nedsatte en arbejdsgruppe blandt lærerne, der skulle definere, hvilke typer af fravær der kan godkendes af hvem, og hvordan der skal sættes ind over for det.
Det er resulteret i Fremmødeproceduren, der giver faste retningslinjer for registrering og arbejdet med højt fravær hos den enkelte eller en hel klasse…
… Eller rettere lavt fremmøde. For, som Pernille Mortensen siger:
- Vi vil helst ikke tale om fravær, men om fremmøde, så vi har en positiv vinkel på det.
Om Pernille
- Pernille Mortensen er FGU-vejleder på FGU Nordvests Aabybro afdeling.
- Hun kommer fra VUC Nordjylland, hvor hun har arbejdet i 10 år – blandt andet med samme gruppe som på FGU.
- Hun har også deltaget i formøderne til forløberen for FGU – Den Kombinerede Ungdomsuddannelse, KUU.
Hvad er jeres definitioner af lovligt fravær så nu?
- Eleven har selvfølgelig ret til at gå til psykolog, begravelse, til møder med den Kommunale Ungeindsats, opkvalificeringskurser, læge, tandlæge og lignende. Men skolen skal have dokumentation for, at det er lovligt fravær, forklarer Pernille Mortensen.
Hvis ens barn er sygt, har man også ret til lovligt fravær på barnets første og anden sygedag. Men derefter må man finde alternativer til at få barnet passet.
- Det er ikke for at være stride, men sådan er vilkårene på arbejdsmarkedet. Hvis mit barn er sygt, kan jeg også kun blive hjemme første og anden dag, siger Pernille Mortensen, men understreger, at der stadig er en gråzone i registreringen. Her er det kontaktlæreren, som kender eleven bedst, der vurderer situationen fra gang til gang.
Man har også beskrevet ”mandagssyge” i Fremmødeproceduren, og skrevet i parentes, at skolen skal reagere, hvis der er et mønster i det. I det hele taget bliver der automatisk sat processer i gang, hvis der netop er et mønster i for lavt fremmøde.
Fremmødeprocedurens form betyder også, at man registrerer fravær eller fremmøde i et excel-ark, skolen selv har udarbejdet. Man har opgivet andre registreringssystemer, da de ikke passer til indsatsen.
- Og vores Excel-ark er supernemt for elevadministrationen at bruge.
Hvorfor er det en god løsning?
- Vi synes, at fremmøde giver mening, og trivsel og studieaktivitet er vigtigt hos os. Vi ved også, at FGU bliver målt på fravær. Og vi kan ikke bare læne os op ad ”vi plejer at gøre”, da FGU er så nyt, at der ikke er de systemer, siger hun.
- Vores elever har brug for struktur og tydelighed. De skal vide, at vi lærere og vejledere taler det samme sprog, når det handler om fravær og fremmøde. Vi er helt tydelige om vores registrering og har haft en indkøringsperiode for eleverne, så de kender det. Og vi har alle lavet håndslag på, at det er sådan, vi gør det nu. Det, tror jeg, har pokkers meget betydning.
- FGU Nordvest, Aabybro afdelingen er gået i gang med den nye fraværs-fremmøde-registrering den 28. februar i år.
- Det første delmål med den nye indsats er at få fremmødet op på 85 procent.
- Når det er opnået, er næste delmål 90 procent.
- Indsatsen skal evalueres den 1. december.