Uddannelse til tandklinikassistent vil vise tænder
Udfordringen?
I næste uge skal tandklinikassistenterne for første gang deltage i Skills. Det sker ikke i form af konkurrencer om, hvem der kan smile bredest eller række en sutursaks hurtigst til tandlægen, men ved at vise tandklinikassistentflaget og gøre faget synligt.
- Der mangler elever på uddannelsen, og det gør ondt på tandlægerne. Så nu er der et behov, der skal dækkes, siger faglærer Susanne Fagerhøj. Hun arbejder på Skolen for Klinikassistenter og Tandplejere – SKT – på Panum Instituttet i København på hovedforløbet.
Skills er ét af initiativerne. Der har nemlig i mange år været en del udfordringer med at få elever nok på uddannelsen til tandklinikassistent. Nu kan det også mærkes i tandlægernes klinikker, hvor de ikke bare er ”din højre hånd, men også din venstre”, som Susanne Fagerhøj siger. SKT er derfor gået sammen med Dansk Tandlægeforening og det faglige udvalg for uddannelsen for at prøve at gøre uddannelsen mere tiltrækkende.
Om Susanne
- Susanne Fagerhøj er faglærer på SKT – Skolen for Klinikassistenter og Tandplejere i København.
- Hun er uddannet klinikassistent i 1982, har læst videre til laboratorietandtekniker og haft egen virksomhed – et dentallaboratorie der sælger protetik til tandlæger – i 15 år.
- Har ligeledes arbejdet med blandt andet CADCAM-teknologier og blev i 2014 faglærer på SKT. Her arbejder hun nu på hovedforløbet og er herudover erhvervsmentor.
En anden udfordring er, at uddannelsen har Danmarksrekord i korteste hovedforløb, selv om eleverne skal igennem et rockertykt pensum, som hun kalder det. Derfor bliver der alt for meget udenadslære.
Og fordi jobbet som klinikassistent er et service- og omsorgsfag, tiltrækker det primært piger. Der kommer drenge, men kun tre af dem ud af de 60 elever på det nuværende hovedforløb. Som med SOSU-fagene er der også mange unge piger med anden etnisk baggrund på uddannelsen. Ønsket er, at der i det hele taget skal komme flere elever, og at der bliver en større diversitet i elevgruppen.
Hvad er løsningen?
Susanne Fagerhøj forklarer, at på den forholdsvis korte bane vil man nu blandt andet være mere aktive og tage ud på folkeskolerne og vise flaget. Mere internt starter man på SKT efter sommer et tiltag, der skal ændre undervisningen på hovedforløbet fra at være ren udenadslære til problembaseret læring med tværfaglighed. Det er tandlægerne, der bestemmer, hvor lange hovedforløbene skal være. Og STK er den eneste skole med så korte hovedforløb – to gange seks uger på den i alt tre et halvt år lange uddannelse. Der er altså et voldsomt stort pensum, der skal dækkes ind på kort tid:
- Derfor prøver vi krampagtigt at skaffe rum til noget læring. Vi vil gerne højne niveauet på uddannelsen – give eleverne flere kompetencer og mere viden. Og de må også gerne blive gearet til på den lange bane til at læse videre i systemet, siger Susanne Fagerhøj.
Men hvordan vil I sælge det budskab?
- Den er meget holistisk. Hvis den unge kan lide mangfoldighed i opgaverne, får han eller hun brugt hele sig. Der er både noget fagligt og noget omsorg – du skal kunne så mange ting, og du skal kunne det i et højt tempo. Det tiltrækker nogle. Men det er også et fag for dem, der er glade for den supervigtige post, det er at stå ude og sterilisere instrumenter og pakke i poser. Vi kan jo ikke alle være nogen med fuld hammer derudad, siger hun.