SoMe: Dobbelt så mange unge med funktionsnedsættelser mobbes
De kan synes, det virker som en god idé at sende bankoplysninger på Messenger til en, som tilbyder en billig PlayStation, at dele et intimt foto med et nyt match på Tinder eller at skrive til andre i en tråd på Discord, at de skal holde kæft.
Mange unge med eksempelvis autisme, ADHD, udviklingshæmning eller hjerneskade har nemlig ofte svært ved af aflæse egne og andres følelser, grænser og behov. Og når kommunikationen foregår bag en skærm, bliver de ofte endnu mere udfordrede.
- De har allerede svært ved at læse mellem linjerne, når de er fysisk sammen med andre. Når kommunikationen er digital, bliver det endnu vanskeligere, fordi risikoen for misforståelser vokser, siger Annette Haugaard med forbehold for, at man ikke kan generalisere gruppen af unge med en kognitiv funktionsnedsættelse.
Hun er projektleder af Os Online under Sammenslutningen af Unge med Handicap. Sammenslutningen tilbyder undervisningsmateriale designet til at hjælpe unge med kognitive funktionsnedsættelser med at begå sig på de sociale medier.
Vanskeligere at korrigere kommunikationen
I skriftlig kommunikation er der flere ubekendte, som kan volde de unge vanskeligheder. En af dem er tidsforskydninger. Afsenderen kan for eksempel have sendt noget aftenen før, som modtageren først læser næste formiddag.
- Og så kan der jo være sket alt muligt i mellemtiden, som ændrer konteksten, påpeger Annette Haugaard.
Desuden er det vanskeligere at korrigere skriftlig kommunikation, fordi man ikke kan se, om andre forstår samme budskab, som der blev afsendt.
- Man kan lynhurtigt misforstå et ord og derfor svare: ”Du skal kraftedeme ikke kalde mig…”, eller eskalere en konflikt ved at skrive: ”Jeg kender nogen, som kan komme og banke dig,” fordi man gætter på, at den anden har onde hensigter. Det kan også være, at man misforstår en poop-emoji og tror, at den anden kalder modtageren en lort, men i virkeligheden var meningen, at noget helt andet er lort, fortæller Annette Haugaard.
Dobbelt så udsatte som andre unge
Et relativt gennemgående problem for unge med kognitive funktionsnedsættelse er, at de lettere havner i konflikter og oplever misforståelser på sociale medier. Ifølge Annette Haugaard er det, fordi at de typisk har vanskeligt ved at beregne konsekvenser og styre deres impulser. De kommer også lettere til at spamme andre, hvis de ikke får svar med det samme.
Børn og unge med neuropsykiatriske handicap er da også dobbelt så ofte som gennemsnittet udsat for mobning og trusler på nettet, ligesom de oftere er udsat for forsøg på seksuel kontakt fra voksne, viser en rapport fra Statens medieråd i Sverige fra 2017.
Risikerer at stå uden for fællesskaber
Af samme grund vælger nogle unge med en kognitiv funktionsnedsættelse sociale medier helt fra. Andre kaster sig modsat grundigt ud i det med brask og bram og skriver til Gud og hver mand og deler billeder med dem.
- I begge ydrepoler risikerer man at koble sig fra vigtige fællesskaber. Online-livet er ikke et ad on til ungdomslivet. Det er en integreret del af det at være ung, mener Annette Haugaard.
Mange unge med funktionsnedsættelser er ifølge hende da også ensomme.
- De har svært ved at få venner og bekendte, og de drømmer mindst lige så meget om det, som alle andre unge gør, fortæller Annette Haugaard.
Så at vælge at melde sig helt ud af fællesskaberne på de sociale medier er efter hendes mening ikke en god idé.
- Hvis de vælger at lade være, så skal det være en beslutning, de har truffet, efter at de har prøvet det. De risikerer at gå glip af nogle vigtige fællesskaber og ligefrem venskaber, fordi sociale medier er så integreret en del af ungdomslivet, påpeger Annette Haugaard.
Dyk ned i Os Online
Projektet osonline.dk begyndte i september 2018 og slutter i juli 2022. Indtil udgangen af i år er alle cases gratis at bruge. Herefter bliver dele af materialet en abonnementsløsning.
Kan lære at begår sig på SoMe
Selv om unge med en kognitiv funktionsnedsættelse har svært ved at begå sig på sociale medier, kan de lære det. Det viser erfaringerne fra Os Online, der er et interaktivt læringsunivers bygget op om virkelighedsnære cases, hvor unge hjælper en hovedperson med at reagere på digitale udfordringer.
- Casene giver en fælles reference, der fungerer som murbrækker til at tale om relevante problemstillinger og emner, som ellers er meget følsomme. For man taler i første omgang ikke om den unge selv, men om personerne i casene, forklarer Annette Haugaard.
Cases bruges til at skabe eftertanke
Alle cases på Os Online handler om otte temaer om for eksempel dating, identitet, konflikter og digitale vaner.
- Det kan være, at man er på Tinder og skal lære at undgå at spamme den anden, eller at man skal lære at styre uden om personer med en falsk profil, eksemplificerer Annette Haugaard.
Desuden er der blandt andet cases, som får unge til at overveje, hvordan de kan håndtere konflikter, hvilke billeder de må dele, hvilke digitale fodspor de efterlader, og hvad de kan tillade sig at skrive offentligt om andre – eksempelvis deres chef.
- I Os Online får man lov at lege med virkeligheden og opleve konsekvenserne af sin egen digitale adfærd, uden at det går ud over hverken en selv eller andre, forklarer Annette Haugaard.