På VUC kan fjernundervisningen komme til at bide sig fast
Selv de værste situationer kan der komme noget godt ud af. Og efter at landets VUC’er er blevet lukket som følge af corona-udbruddet, kan det positive udfald for VUC’erne blive, at fjernundervisning har fået et gennembrud på VUC’erne. Vel at mærke fjernundervisning af en højere kvalitet, fordi kursisterne, underviserne, undervisningsinstitutionerne og udbyderne af fjernundervisning har gjort sig erfaringer, som de kan bygge videre på.
Det vurderer Michael Andersen, der er chefkonsulent i enheden Voksen- og efteruddannelse under Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.
Michael Andersen tror, at hvis først fjernundervisningen har stået på i en lidt længere periode på et halvt eller helt år, vil den blive en vane.
- Så bliver det svært bare lige at gå helt tilbage til at undervise, sådan som man gjorde før corona-krisen, påpeger Michael Andersen.
Syv gode råd til digital læring
EVA gennemførte en undersøgelse af digitaliseringen på voksen- og efteruddannelsesområdet i 2019.
Se EVAs syv gode råd til digitale læringsforløb.
E-læring vil ikke erstatte klasseværelserne
Selv om har spår et boost for e-læring, forudser Michael Andersen ikke, at e-læring helt kommer til at afløse den tilstedeværelsesundervisning, man har været vant til på VUC. Han vurderer snarere, at der vil komme en blanding af de to undervisningsformer – også kaldet blended learning.
- Fordelen ved blended learning er, at man kan tage det bedste fra begge verdener. Når mennesker skal lære hinanden at kende, eller man skal skabe konsensus i et læringsmiljø, så kan tilstedeværelse noget, som kan være svært at hamle op med i e-læring, forklarer Michael Andersen.
Omvendt er den største fordel ved e-læring ifølge ham dens fleksibilitet. Undervisningen kan finde sted, hvor og når det passer deltagerne. Det er en fordel for eksempelvis kursister, som bor langt væk fra deres uddannelsescenter. Og så kan det være en fordel at bruge programmer på egen hånd til at træne færdigheder med.
- Nogle lærer glimrende ved at arbejde selvstændigt, mens andre er mere afhængige af løbende at have en interaktion med en underviser. Derfor skal man ikke bruge e-læring i alle situationer. Men i nogle tilfælde vil det give god mening og muligvis være en bedre løsning end tilstedeværelsesundervisning, pointerer Michael Andersen.
Fjernundervisning kræver investeringer
En nærliggende tanke kan være, at e-læring er en billigere undervisningsform for skolerne. Men det afviser Michael Andersen.
- Hvis undervisningen skal have samme høje kvalitet, så er det ikke umiddelbart noget, som man skal regne med at spare penge på. Man skal bruge ressourcerne på en anden måde. Så man skal ikke gå i gang med e-læring for at spare penge, understreger chefkonsulent hos EVA, som sidste år gennemførte en undersøgelse af digitaliseringen på voksen- og efteruddannelsesområdet.
Investeringerne omfatter køb af læringsplatforme, kompetenceudvikling af underviserne og udvikling af nyt undervisningsmateriale og nye opgavetyper.
- Så det kan godt være, at der er noget, som man kan rationalisere, men til gengæld skal underviserne bruge mere tid på feedback til den enkelte deltager i stedet for at kunne tale til flere i et klasserum, påpeger Michael Andersen.