Overlev

Forfatter
Af Ali Najei & Gitte Søby Madsen
Forlag
Grønningen 1
Antal sider
256
Pris
249,95 kroner
Bogen får
Bogen indeholder både billeder og korte overskuelige kapitelinddelinger. Den er læsevenlig og burde kunne læses af GFED-niveau på for eksempel VUC. Endvidere er der uddrag fra Najeis egne digte, som eventuelt kan tages ud og bruges som supplement til undervisningen.

I en tidlig alder bliver han suget ind i hård kriminalitet i jagten på hurtige penge og opslugt af vrede og hævntørst. Najeis er søn af flygtninge, men er selv født i Vollsmose og opvokset i Københavns Nordvestkvarter. 

I en alder af 30 år har Najeis tilbragt godt otte år sammenlagt i fængsel, hvor kriminaliteten kun bliver grovere hen ad vejen. Alt fra narkohandel, røverier til grov vold og drabsforsøg fylder hans liv, indtil en kulmination af alle de rette ingredienser giver ham styrken og modet til at følge den lovlydige vej.

Bogen indeholder både billeder og korte overskuelige kapitelinddelinger. Den er læsevenlig og burde kunne læses af GFED-niveau på for eksempel VUC. Endvidere er der uddrag fra Najeis egne digte, som eventuelt kan tages ud og bruges som supplement til undervisningen.

Selvbiografien handler om meget mere end blot en kriminel ung, som forsøger at finde sig selv i en verden, der konstant udpeger ham i én retning. Det er også en bog om kultur-clash, klassekamp, systemkritik og integration – eller manglen på samme.

Selvom bogen behandler et alvorligt emne, er den let. I den forstand at den ikke – eller kun sjældent – tager dybe følelser eller refleksioner op. Den bevæger sig ofte på et mere redegørende og beskrivende niveau. Nogle undervisere vil måske nyde, at der så er rigtig meget plads til egne fortolkninger med en klasse, men jeg sidder desværre tilbage med en manglende forståelse på visse områder. 

That escalated quickly, har jeg til tider tænkt om Najeis reaktionsmønstre, fordi jeg simpelthen ikke forstår dem. Jeg kan for eksempel heller ikke nok arabisk til at forstå navneskiftet, hvilket ikke bliver forklaret yderligere, og jeg ved heller ikke, hvad det vil sige at have ”en Adam” i fængslet. Jeg sidder altså tilbage med en følelse af at være udelukket fra en ”klub”, som jeg ellers var inviteret ind i, da jeg åbnede bogen. Kort sagt har jeg brug for at blive holdt meget mere i hånden og få langt flere mellemregninger, før jeg kan følge med.

Når jeg anmelder, er min opgave at vurdere, om bogen kan egne sig til undervisningen på VUC. Netop på grund af ovenstående vil jeg være i tvivl om relevansen i et klassesæt. Måske enkelte læsere vil finde spejling og interesse, men som brug i et fælles værk vil jeg have behov for en bog, der har en bredere målgruppe end blot de få kursister, der kender miljøet og kulturen.

Dog understreger bogen vigtigheden af lærerens job, og hvor stor betydning en engageret underviser kan have for de unge og gentagne gange har haft for Najei. Og hvilken underviser kan ikke se relevansen i at tage et sådant emne op på undervisningen? 😉

Dato
Af
Henriette Borup