Tæt på

Nomineret til pris: Jeg har fundet min niche

Hele seks indstillinger til Politikens undervisningspris. Det er, hvad faglærer på Mercantec i Viborg Thomas Kromann Jensen fik. Vi er taget til AMU-kursus i det østjyske for at finde svar på, hvorfor så mange synes, han gør det så godt.

Da Uddannelsesbladet første gang kontakter Thomas Kromann Jensen for at høre hans reaktion på de seks indstillinger til Politikens undervisningspris, tror han først, at det er en spammail, der har ramt hans indbakke.

- Først var jeg jo skeptisk. Jeg tænkte ’ja, det er godt med dig’. Men så læste jeg indstillingerne og blev megarørt.

- Det er den største anerkendelse, jeg nogensinde har fået. Det er totalt overvældende og beærende, siger 32-årige Thomas Kromann Jensen, da vi møder ham under et AMU-kursus i en produktionshal hos VELUX i Østbirk..

Det er den største anerkendelse, jeg nogensinde har fået. Det er totalt overvældende.
Thomas Kromann Jensen
faglærer ved Mercantec Viborg

En tankevækker

Indstillingerne kommer fra tre elever, som er blevet industrioperatører under Thomas Kromann Jensens vinger samt fra to samarbejdspartnere og hans egen leder.

Én beskriver ham som en tankevækker, der formår at få alle til at reflektere. En anden kalder ham en enestående underviser og dygtig grafisk illustrator, som kan bringe komplekse emner til live gennem inspirerende plancher og visuelle værktøjer. 

Thomas Kromann Jensen beskrives også som en mester i at bygge bro mellem teori og praktisk virkelighed i virksomhederne og som en kreativ, rolig og dygtig formidler. 

Hans undervisning skaber en livslang lyst til læring, skriver en, mens hans evne til at rumme alle typer af elever og smede dem sammen til et stærkt fællesskab også bliver fremhævet.

I en elevs indstilling står der: Han er misundelsesværdigt god til at møde mennesket i mennesket, fordomsfri og nysgerrig. 

En anden elev skriver: Undervisning er hans liv. 

Han er bare skidegod

Denne dag i oktober folder han underviserlivet ud blandt 55 ufaglærte og faglærte produktionsmedarbejdere. 

Alle udgør de til dagligt en vigtig brik i det fint koordinerede samlebånd, som sender ovenlysvinduer på stribe ud til boliger og bygninger rundt om i landet. Men i dag står maskinerne stille.

VELUX har afsat to dage til AMU-kurset ’Anvendelse af 5S-modellen for operatører’, og derfor er medarbejdernes fokus stillet skarpt på at få skabt orden, systematik og bedre sikkerhed på arbejdsstationerne.

Selvom VELUX kunne vælge at lære medarbejderne om lean-processer på deres egen uddannelse, så har de valgt et kursus i AMU-regi, hvor Thomas Kromann Jensen står for undervisningen sammen med LEAN-Manager i VELUX, Malene Munk-Madsen. 

Thomas Kromann Jensen
Foto: Roar Paaske

VELUX samarbejder med Thomas Kromann Jensen i flere andre sammenhænge – blandt andet med uddannelse af deres industrioperatører. De ved derfor, hvad han står for. 

- Han er bare skidegod, siger Malene Munk-Madsen. 

Hun er en af de samarbejdspartnere, der har indstillet ham til Politikens undervisningspris. 

- Thomas’ leder skrev til mig, at han havde hørt om den her pris. Jeg svarede med det samme: "Fedt, så skal vi have indstillet Thomas". "Det har jeg allerede gjort", svarede han. 

- Det var der jo så også flere elever, der havde, og det kan jeg virkelig kun bakke op omkring. Det er bare så fortjent. Jeg har kæmpe respekt for det, han kan. 

Forløsning af potentiale

”Hvordan går det her hos jer?”. Thomas Kromann Jensen cirkulerer rundt til de forskellige arbejdsstationer i hallen. Hver gruppe er ved at få styr på de sidste detaljer, inden de på en stor planche skal notere, hvordan de fremover vil have øje for orden og systematik. En form for fælles kontrakt, som skal hænge synligt ved stationen, når kurset er slut, og minde om det, der er blevet aftalt.  

For Thomas Kromann Jensen er et kursus som dette fuld af mening. 

- Når vi kan gå direkte i produktionen, bliver teorien og læringen koblet direkte til deres hverdag. Det er fedt. Alt, hvad vi laver over de her to dage, kommer til at have en målbar effekt, siger han.

Det største for ham er dog det personlige udbytte, som han ofte oplever, at deltagerne på et AMU-kursus eller hans industrioperatør-elever giver udtryk for.

- Vi prøver altid at arbejde hen imod, at kursisterne både får et fagligt udbytte med sig og en bedre forståelse af den organisation, de er en del af, og deres egen rolle i den. Men de skal også gerne have noget med, de kan bruge personligt. Og det gør et særligt indtryk, når folk fortæller mig, at de føler sig dygtigere som menneske eller har fået noget med, som de kan bruge sammen med deres familie. 

- Det er fedt at være med til at give en nøgle, der gør, at de pludselig finder et uforløst potentiale og måske får åbnet nogle andre døre over tid. 

Thomas har ikke bare været en lærer. Han underviser til livet.
Jonas Lau
tidligere elev på uddannelsen til industrioperatør

Ny som underviser

Thomas Kromann Jensen selv åbnede først døren til undervisning som karrierevej i januar 2023.

- Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle arbejde med mennesker på den her måde. I det hele taget det her med at være i sådan en forsamling med mange mennesker. Det ville jeg tidligere have styret udenom, siger Thomas Kromann Jensen.

Det var derfor med en vis tøven, at han søgte stillingen på opfordring fra sin tidligere underviser på Mercantec, Christian Winther Knudsen, der i dag er hans mentor.

En beslutning, der dog har vist sig at være den helt rigtige.

- Jeg har fundet min niche. Når jeg underviser, føler jeg, at jeg kan være helt mig selv og kanalisere alt det ud, som jeg synes, er fedt og spændende om for eksempel mennesker, adfærd og psykologi. Og om kunst og musik. Og så sætte det i en faglig kontekst. 

Gensynsglæde

En lille håndfuld af deltagerne på dagens AMU-kursus gik på det første hold af industrioperatører, som Thomas Kromann Jensen var med til at uddanne. Derfor har gensynsglæde også fyldt produktionshallen. 

- Det er lidt sjovt, at man sådan kan savne en lærer. Men det gør man med ham. Så selvom der stod en masse kolleger og var klar til kurset, så måtte jeg lige give ham en stor krammer, da jeg så ham i går, siger Betina Lind. 

Hun og kollegaen Ane Bertelsen beskriver Thomas Kromann Jensen som hjertevarm og oprigtigt nysgerrig. Og så formår han at fange folk, når han underviser.

- Han er sindssygt god til at formulere sig. Når han underviser, formår han også at se dem, der ikke er med, men som ikke lige siger det. Og så har han jo bare en kæmpe faglig viden, fordi han selv har taget uddannelsen, siger Ane Bertelsen.

Underviser til livet

Jonas Lau – en anden tidligere elev og en af de tre elever, der har indstillet Thomas Kromann Jensen til Politikens undervisningspris – har valgt også at kigge forbi kurset denne eftermiddag. Selvom han har ferie, vil han ikke misse at få hilst på sin gamle underviser.

- Hvis han ikke havde været der, så tror jeg ikke, at mit halvandet år på uddannelsen havde været specielt godt. Faktisk tror jeg ikke, halvdelen af os havde bestået, hvis det ikke havde været for Thomas.

-  Thomas har ikke bare været en lærer. Han underviser til livet. Normalt er der facit på alt, men ikke med Thomas. Han formår at give den bedste feedback til hver enkelt person, og han kaster nogle bolde op, som vi selv skal gribe og tage videre, siger Jonas Lau. 

Artiklen fortsætter under billedgalleriet

Thomas Kromann Jensen peger på planche
Thomas Kromann Jensen fortæller kursister, hvad de skal
Thomas Kromann Jensen griner med kursist
Thomas Kromann Jensen forklarer
Jonas Lau og Ane Berthelsen er begge to af Thomas Kromann Jensens tidligere elever på Iindustrioperatør-uddannelsen. Foto: Roar Paaske
Foto: Roar Paaske
Gensynsglæde og grin under kurset. Her Ane Berthelsen og Thomas Kromann Jensen. Foto: Roar Paaske
Foto: Roar Paaske

Føler sig som lærling

Thomas Kromann Jensen er rørt og glad over de ord, hans tidligere elever giver ham med på vejen. Men han har også svært ved helt at tage dem ind.  

- Det er bare overvældende. Også fordi, jeg har min egen selvsnak om, hvorvidt det overhovedet er berettiget. 

- Jeg er jo bare sindssygt privilegeret at være en del af et stærkt team. Og jeg synes på ingen måde, at jeg leverer mere end de andre.  Så det kunne lige så godt have været dem, der havde fået indstillingerne, siger han.

Og så er der det med hans korte erfaring. Faktisk har han svært ved helt at se sig selv som underviser endnu.

- Min læringskurve har været helt vildt stejl de seneste to år. Jeg tror, at jeg havde været underviser et år, inden jeg lærte, at der er noget, der hedder didaktik. Så jeg er stadig helt vildt langt fra der, hvor jeg gerne vil være. Og jeg er heller ikke der endnu, hvor jeg vil kalde mig selv underviser. På mange måder føler jeg mig stadig som en lærling, forklarer Thomas Kromann Jensen. 

Foto: Roar Paaske

Et mentalt anker

I den store produktionshal er deltagerne nu samlet i en rundkreds. Foran sig holder en repræsentant fra hver gruppe den kontrakt med arbejdsgange og aftaler, som de har sat deres underskrift på. 

- Husk, at den skal op at hænge, så den kommer ud at leve i jeres afdeling, siger Thomas Kromann Jensen til deltagerne. 

Han gør meget brug af visuelle virkemidler i sin undervisning. Bag rundkredsen er fem plancher med forklaring på 5S-trappen for eksempel tapet på en rå pallevæg. 

Artiklen fortsætter under billederne

Thomas Kromann Jensen skriver
Thomas Kromann Jensen peger på plance
Thomas Kromann Jensen gør ofte brug af grafisk facilitering og plancher med centrale pointer i sin undervisning. Foto: Roar Paaske

- Jeg elsker at tegne og male og bruger meget at omsætte fagligt stof til et grafisk produkt, så deltagerne får noget at hænge deres læring op på – et mentalt anker, som jeg kalder det, forklarer Thomas Kromann Jensen.

Hans tommelfingerregel er, at hvis han har en pointe, som han ikke kan forklare sine elever i ét åndedrag, så har han ikke gjort det forståeligt nok. 

- Det handler om at gøre læringen så enkelt og så konkret som muligt. Også selvom det er komplekse emner. Jeg vil gerne have det kogt ned i et billede, som man kan hæfte sig ved. Det, synes jeg, fungerer helt vildt godt.

Nyt sæt briller

Et andet fælles fokuspunkt i teamet er ikke at udpege rigtigt eller forkert

- Jeg bringer noget teori på bordet, men vi ser på det sammen og prøver at sætte det i relation til deres dagligdag. Man kan sige, at jeg tilbyder elever eller kursister et nyt sæt briller, som de kan se deres hverdag igennem. Men det er vigtigt, at de selv er med i den proces, forklarer Thomas Kromann Jensen.  

På parkeringspladsen gør han kort status over det netop overståede kursus.

Det er første gang, at VELUX og han selv prøver at undervise et så stort hold over to dage. Meget af det, de havde sat som mål inden kursets start, er lykkedes. Men Thomas Kromann Jensen har også her fokus på, hvad der kan blive bedre. 

- Jeg tænker, at næste gang bliver det endnu skarpere. Wow, det bliver skarpt – og det glæder jeg mig til, slutter han med et skævt smil inden hjemturen mod Viborg.

Der blev indsendt i alt 185 indstillinger af mestre og undervisere på erhvervsuddannelserne til Politikens Undervisningspris 2024. Thomas Kromann Jensen er blandt de seks udvalgte nominerede. 

I kategorien ’andet’, der blandt andet tæller FGU og STU, endte det med 27 indstillinger. 

Priserne bliver uddelt den 20. november.

Dato
Af
Foto
Roar Paaske