Nomineret til pris: Jeg har fundet min niche
Da Uddannelsesbladet første gang kontakter Thomas Kromann Jensen for at høre hans reaktion på de seks indstillinger til Politikens undervisningspris, tror han først, at det er en spammail, der har ramt hans indbakke.
- Først var jeg jo skeptisk. Jeg tænkte ’ja, det er godt med dig’. Men så læste jeg indstillingerne og blev megarørt.
- Det er den største anerkendelse, jeg nogensinde har fået. Det er totalt overvældende og beærende, siger 32-årige Thomas Kromann Jensen, da vi møder ham under et AMU-kursus i en produktionshal hos VELUX i Østbirk..
En tankevækker
Indstillingerne kommer fra tre elever, som er blevet industrioperatører under Thomas Kromann Jensens vinger samt fra to samarbejdspartnere og hans egen leder.
Én beskriver ham som en tankevækker, der formår at få alle til at reflektere. En anden kalder ham en enestående underviser og dygtig grafisk illustrator, som kan bringe komplekse emner til live gennem inspirerende plancher og visuelle værktøjer.
Thomas Kromann Jensen beskrives også som en mester i at bygge bro mellem teori og praktisk virkelighed i virksomhederne og som en kreativ, rolig og en dygtig formidler.
Hans undervisning skaber en livslang lyst til læring, skriver en, mens hans evne til at rumme alle typer af elever og smede dem sammen til et stærkt fællesskab også bliver fremhævet.
I en elevs indstilling står der: Han er misundelsesværdigt god til at møde mennesket i mennesket, fordomsfri og nysgerrig.
En anden elev skriver: Undervisning er hans liv.
Læs de seks indstillinger i fuld længde her
- Indstilling fra Jonas Lau (relation: Elev)
Han er guld! Han vil alle det bedste og vil så gerne forstå hvad det enkelte individ har brug for - tænker hvis han kunne, ville han gerne kunne tankelæser. Kun med det formål, at han kan levere endnu bedre. Undervisning er ikke hans arbejde, det er hans liv, han vil så gerne dele al den viden han har selv og formidle den, så alle kan være med. Tidsoptimist så det vil noget, men man har ikke lyst til at stoppe ham - hans måde at formidle på, gør bare at man gerne vil have mere. Tak Thomas, det blev ikke bare én god uge men mange!
Eksempler fra undervisningen: Hans tegninger/illustrationer, hans blik når der er nogen der har drejet hans tanker/undervisning til noget han ikke selv har drejet det hen mod, hans tilstedeværelse i alt, når der kommer mad/kage på bordet, hans kaffekopper, energien han altid havde med.
- Indstilling fra Line Schougård Nielsen (relation: Elev)
Thomas fortjener prisen, fordi han er tålmodighed, hjælpsom og god til at lære fra sig, han havde også mange sjove historier at fortælle.
Han var også en kæmpe stor hjælp, når jeg synes at opgaverne var svære i skolen. Som også gjorde det muligt for mig at gennemføre uddannelsen.
Eksempler fra undervisningen: Hjalp os der havde brug for ekstra hjælp når vi skulle til eksamen. Gennemgik gerne opgaver en gang mere. Fik alle til at deltage i undervisningen. Varieret undervisningen, så man ikke nåde at køre træt i undervisningen.
- Indstilling fra Sarah Thagaard (relation: Elev)
Da jeg skulle starte på uddannelsen som industri operatør, var det med blandede følelser. Jeg var spændt, nervøs og i tvivl om egne evner.
Mit uddannelsesforløb kom skidt fra start med en lærer der desværre måtte fratræde sin stilling, før vi for alvor nåede at komme igang. Der var stor fortvivlelse blandt os elever og udover at vi selvfølgelig følte med vores underviser også var klar over at vi var kommet bagud før uddannelsen rigtig var startet.
Men her kommer Thomas så ind i fortællingen. Thomas var vores "vikar", og fra den ene dag til den anden, blev han vores hoved underviser! Der kom stille og roligt ro på holdet og nu startede et suverænt samarbejde.
Thomas er utrolig kreativ, rolig og en dygtig formidler. Han er misundelsesværdigt god til at møde mennesket i mennesket, fordomsfri og nysgerrig, på en måde der inspirere de mennesker der er omkring ham.
Mercantec Viborg er heldige at have en underviser som ham, en ener!
Tak for rejsen 🙏🏼
Eksempler fra undervisningen: Thomas giver alt hvad han har i undervisningen og der ingen tvivl om at det koster mentalt, men han bliver ved med at formidle, så vi får det bedste ud af vores uddannelse.
- Indstilling fra Morten Rauff (relation: Jeg er to af hans elevers nærmeste leder)
Han er en tankevækker, som jeg vil kalde det. Han formår at få alle til at reflektere, stort som småt.
Han sætter ikke kun ting i gang ved hans elever men også ved os ledere. Dygtig, dygtig og meget sympatisk mand. Følelser uden på tøjet, og en herlighed i sig selv
- Indstilling fra Malene Munk-Madsen (relation: Virksomhedssamarbejdspartner til Thomas på Industrioperatør-uddannelsen.)
Thomas er en enestående underviser og dygtig grafisk illustrator, som bringer komplekse emner til live gennem inspirerende plancher og visuelle værktøjer. Han er nærværende i sit arbejde med deltagerne og skaber et læringsrum, hvor alle føler sig set og hørt. Med sin empati for den enkelte elevs udfordringer formår han at inspirere og motivere selv dem, der tidligere har kæmpet med at finde sig til rette på skolebænken.
Thomas’ undervisning er ikke blot en overførsel af viden; den er en oplevelse, der skaber dyb refleksion og forståelse. Som facilitator er han en mester i at bygge bro mellem teorien og den praktiske virkelighed i virksomhederne. Han gør læring relevant og anvendelig i hverdagen, hvilket giver deltagerne mod på at omsætte deres nye viden til konkrete handlinger. Hans energi er smittende, og hans undervisning skaber en livslang lyst til læring.
Eksempler fra undervisningen: Med et varmt hjerte og stor rummelighed formår Thomas at favne hver enkelt deltager, uanset baggrund, og støtte dem i deres rejse fra ufaglært til faglært. Han forvandler skolebænken til en berigende og fornøjelig oplevelse, hvor ingen føler sig overladt til sig selv. Hans arbejde er afgørende i dannelsen af fremtidens dygtige faglærte, hvor både personlige og faglige kompetencer går hånd i hånd.
Thomas er bindeleddet mellem dannelse og kompetenceudvikling i virksomhederne og en sand drivkraft i at skabe et læringsmiljø, hvor alle kan vokse og udvikle sig.
- Indstillet af Kim Guldholt (relation: Leder)
Thomas brænder for at gøre en forskel. Han har det forgangne år taget ansvar for 32 ufaglærtes rejse mod at blive faglært og altid gået i forvejen som et lysende eksempel.
Thomas' store kreativitet og talent for grafisk formidling kommer til udtryk som plancher der bliver til i undervisningen og bliver artefakter som følger holdet gennem deres uddannelse og forankrer deres læring.
Hans fokus er til enhver tid på deltagernes personlige udvikling og han rummer alle forskellige typer og formår at smede dem sammen til et stærkt fællesskab.
Man ser det hver dag i undervisningen og allertydeligst til holdenes svendeprøveafslutning, hvor personlige taler, sange og film får tankerne hen på efterskolernes "store tudedag" om end deltagerne er voksne.
Eksempler fra undervisningen: Thomas' plancher illustrerer så forskellige ting som transaktionsanalyse, innovationsroller og LEAN, men de bliver i lokalet og ud over at de pynter, bruge de også aktivt hver gang det er relevant.
Deltagerne lokkede Thomas' leder til at kalde ham til et kort møde i undervisningstiden, så de kunne samle ind til julegave til ham.
Kilde: Politiken.dk
Han er bare skidegod
Denne dag i oktober folder han underviserlivet ud blandt 55 både ufaglærte og faglærte produktionsmedarbejdere.
Alle udgør de til dagligt en vigtig brik i det fint koordinerede samlebånd, som sender ovenlysvinduer på stribe ud til boliger og bygninger rundt om i landet. Men i dag står maskinerne stille.
VELUX har afsat to dage til AMU-kurset ’Anvendelse af 5-S modellen for operatører’, og derfor er medarbejdernes fokus stillet skarpt på at få skabt orden, systematik og bedre sikkerhed på arbejdsstationerne.
Selvom VELUX kunne vælge at lære medarbejderne om lean-processer på deres egen uddannelse, så har de valgt et kursus i AMU-regi, hvor Thomas Kromann Jensen står for undervisningen sammen med LEAN-Manager i VELUX, Malene Munk-Madsen.
VELUX samarbejder med Thomas Kromann Jensen i flere andre sammenhænge – blandt andet med uddannelse af deres industrioperatører. De ved derfor, hvad han står for.
- Han er bare skidegod, siger Malene Munk-Madsen.
Hun er en af de samarbejdspartnere, der har indstillet ham til Politikens undervisningspris.
- Thomas’ leder skrev til mig, at han havde hørt om den her pris. Jeg svarede med det samme: "Fedt, så skal vi have indstillet, Thomas". "Det har jeg allerede gjort", svarede han.
- Det var der jo så også flere elever, der havde, og det kan jeg virkelig kun bakke op omkring. Det er bare så fortjent. Jeg har kæmpe respekt for det, han kan.
Forløsning af potentiale
”Hvordan går det her hos jer?”. Thomas Kromann Jensen cirkulerer rundt til de forskellige arbejdsstationer i hallen. Hver gruppe er ved at få styr på de sidste detaljer, inden de på en stor planche skal notere, hvordan de fremover vil have øje for orden og systematik. En form for fælles kontrakt, som skal hænge synligt ved stationen, når kurset er slut, og minde om det, der er blevet aftalt.
For Thomas Kromann Jensen er et kursus som dette fuld af mening.
- Når vi kan gå direkte i produktionen, bliver teorien og læringen koblet direkte til deres hverdag. Det er fedt. Alt, hvad vi laver over de her to dage, kommer til at have en målbar effekt, siger han.
Det største for ham er dog det personlige udbytte, som han ofte oplever, at deltagerne på et AMU-kursus eller hans industrioperatør-elever giver udtryk for.
- Vi prøver altid at arbejde hen imod, at kursisterne både får et fagligt udbytte med sig og en bedre forståelse af den organisation, de er en del af, og deres egen rolle i den. Men de skal også gerne have noget med, de kan bruge personligt. Og det gør et særligt indtryk, når folk fortæller mig, at de føler sig dygtigere som menneske eller har fået noget med, som de kan bruge sammen med deres familie.
- Det er fedt at være med til at give en nøgle, der gør, at de pludselig finder et uforløst potentiale og måske får åbnet nogle andre døre over tid.
Om Thomas Kromann Jensen
- Er uddannet industrioperatør.
- Blev ansat som underviser på Mercantec LeaderLab i januar 2023.
- Er faglærer på industrioperatør-uddannelse, hvor eleverne har en gennemsnitsalder på 40 år.
- Underviser på en række forskellige AMU-kurser med fokus på lean, 5S, systematisk problemløsning og kortlægning for operatører samt kurser med fokus på det mere relationelle som samarbejde i teams, kommunikation, konflikthåndtering og adfærd.
- Er gået i gang med DEP’en i efteråret 2024.
- Elsker at tegne og male og bruger ofte grafisk facilitering i sin undervisning.
- Bringer også tit musik ind i undervisningen, som et middel til at skabe fællesskaber og relationer.
Ny som underviser
Thomas Kromann Jensen selv åbnede først døren til undervisning som karrierevej i januar 2023.
- Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle arbejde med mennesker på den her måde. I det hele taget det her med at være i sådan en forsamling med mange mennesker. Det ville jeg tidligere have styret udenom, siger Thomas Kromann Jensen.
Det var derfor med en vis tøven, at han søgte stillingen på opfordring fra sin tidligere underviser på Mercantec, Christian Winther Knudsen, der i dag er hans mentor.
En beslutning, der dog har vist sig at være den helt rigtige.
- Jeg har fundet min niche. Når jeg underviser, føler jeg, at jeg kan være helt mig selv og kanalisere alt det ud, som jeg synes, er fedt og spændende om for eksempel mennesker, adfærd og psykologi. Og om kunst og musik. Og så sætte det i en faglig kontekst.
Gensynsglæde
En lille håndfuld af deltagerne på dagens AMU-kursus gik på det første hold af industrioperatører, som Thomas Kromann Jensen var med til at uddanne. Derfor har gensynsglæde også fyldt produktionshallen.
- Det er lidt sjovt, at man sådan kan savne en lærer. Men det gør man med ham. Så selvom der stod en masse kolleger og var klar til kurset, så måtte jeg lige give ham en stor krammer, da jeg så ham i går, siger Betina Lind.
Hun og kollegaen Ane Bertelsen beskriver Thomas Kromann Jensen som hjertevarm og oprigtigt nysgerrig. Og så formår han at fange folk, når han underviser.
- Han er sindssygt god til at formulere sig, og når han underviser, formår han også at se dem, der ikke er med, men som ikke lige siger det. Og så har han jo bare en kæmpe faglig viden, fordi han selv har taget uddannelsen, siger Ane Bertelsen.
Underviser til livet
Jonas Lau – en anden tidligere elev og en af de tre elever, der har indstillet Thomas Kromann Jensen til Politikens undervisningspris – har valgt også at kigge forbi kurset denne eftermiddag. Selvom han har ferie, vil han ikke misse at få hilst på sin gamle underviser.
- Hvis han ikke havde været der, så tror jeg ikke, at mit halvandet år på uddannelsen havde været specielt godt. Faktisk tror jeg ikke, halvdelen af os havde bestået, hvis det ikke havde været for Thomas.
- Thomas har ikke bare været en lærer. Han underviser til livet. Normalt er der facit på alt, men ikke med Thomas. Han formår at give den bedste feedback til hver enkelt person, og han kaster nogle bolde op, som vi selv skal gribe og tage videre, siger Jonas Lau.
Artiklen fortsætter under billedgalleriet
Føler sig som lærling
Thomas Kromann Jensen er rørt og glad over de ord, hans tidligere elever giver ham med på vejen. Men han har også svært ved helt at tage dem ind.
- Det er bare overvældende. Også fordi, at jeg jo så har min egen selvsnak om, hvorvidt det overhovedet er berettiget.
- Jeg er jo bare sindssygt privilegeret at være en del af et stærkt team. Og jeg synes på ingen måde, at jeg leverer mere end de andre. Så det kunne jo lige så godt have været dem, der havde fået indstillingerne, siger han.
Og så er der det med hans korte erfaring. Faktisk har han svært ved helt at se sig selv som underviser endnu.
- Min læringskurve har været helt vildt stejl de seneste to år. Jeg tror, at jeg havde været underviser et år, inden jeg lærte, at der er noget, der hedder didaktik. Så jeg er stadig helt vildt langt fra der, hvor jeg gerne vil være. Og jeg er heller ikke der endnu, hvor jeg vil kalde mig selv underviser. På mange måder føler jeg mig stadig som en lærling, forklarer Thomas Kromann Jensen.
Leder om Thomas: Han har det som sit kald at flytte mennesker
Efter at have deltaget i afslutningen for det første hold industrioperatører, som Thomas Kromann Jensen førte frem til svendeprøven, fik Kim Guldholt, uddannelsesleder på Mercantec, lyst til at indstille Thomas Kromann Jensen til Politikens Undervisningspris.
- Det var simpelthen så rørende. Det er jo en uddannelse, hvor man arbejder med mennesket og flytter deltagerne rigtig meget på det personlige plan. Men selvom det ofte bliver meget personligt og følelsesladet ved disse afslutninger, så var det her noget særligt, siger Kim Guldholt.
Flere elever bød ind med indslag under afslutningen, og da Thomas Kromann Jensen delte skolebeviserne ud, fik hver enkelt elev en personlig beretning med på vejen. Målt på våde øjne var det tydeligt for Kim Guldholt, at der var leveret en undervisnings-indsats, der fortjente en indstilling.
- Thomas yder meget og investerer også meget af sig selv. En af hans stærke sider er hans engagement – man mærker ham, og det skinner igennem, hvor meget han ønsker at lykkes med hver enkelt elev.
- Han er bare helt vildt god, og det er skønt at have en som ham, der i den grad har det som sit kald at flytte de her mennesker, siger Kim Guldholt.
Han er jo selv meget ydmyg og gør meget ud af at fremhæve det team, som han er en del af. Gjorde du dig nogle overvejelser i forhold til som leder at vælge én medarbejder ud til en indstilling?
- Det korte svar er nej. Jeg synes, at det var meget åbenlyst. Jeg oplevede en meget fin og helt særlig stund sammen med det hold der. Og oplever også en Thomas i det daglige, som bare brænder for sine folk.
- Og ja, det er rigtigt, at han har gode kolleger, men han skal også huske at klappe sig selv på skulderen. Han behøver ikke at være så beskeden. Et stærkt team er også kendetegnet ved at kunne glæde sig over hinandens resultater. Og Thomas har lavet noget rigtig fint her. Jeg kan kun forestille mig, at teamet vil synes, at det er fedt, hvis han ender med at blive anerkendt med en pris.
Et mentalt anker
I den store produktionshal er deltagerne nu samlet i en rundkreds. Foran sig holder en repræsentant fra hver gruppe den kontrakt med arbejdsgange og aftaler, som de har sat deres underskrift på.
- Husk, at den skal op at hænge, så de kommer ud at leve i jeres afdeling, siger Thomas Kromann Jensen til deltagerne.
Han gør meget brug af visuelle virkemidler i sin undervisning. Bag rundkredsen er fem plancher med forklaring på 5S-trappen for eksempel tapet på en rå pallevæg.
Artiklen fortsætter under billederne
- Jeg elsker at tegne og male og bruger meget at omsætte fagligt stof til et grafisk produkt, så deltagerne får noget at hænge deres læring op på – et mentalt anker, som jeg kalder det, forklarer Thomas Kromann Jensen.
Hans tommelfingerregel er, at hvis han har en pointe, som han ikke kan forklare sine elever i ét åndedrag, så har han ikke gjort det forståeligt nok.
- Det handler om at gøre læringen så enkelt og så konkret som muligt. Også selvom det er komplekse emner. Jeg vil gerne have det kogt ned i et billede, som man kan hæfte sig ved. Det, synes jeg, fungerer helt vildt godt.
Nyt sæt briller
Et andet fælles fokuspunkt i teamet er ikke at udpege rigtigt eller forkert.
- Jeg bringer noget teori på bordet, men vi ser på det sammen og prøver at sætte det i relation til deres dagligdag. Man kan sige, at jeg tilbyder elever eller kursister et nyt sæt briller, som de kan se deres hverdag igennem. Men det er vigtigt, at de selv er med i den proces, forklarer Thomas Kromann Jensen.
På parkeringspladsen gør han kort status over det netop overståede kursus.
Det er første gang, at VELUX og han selv prøver at undervise et så stort hold over to dage. Meget af det, de havde sat som mål inden kursets start, er lykkedes. Men som med sin egen rolle som underviser, har Thomas Kromann Jensen også her fokus på, hvad der kan blive bedre.
- Jeg tænker, at næste gang bliver det endnu skarpere. Wow, det bliver skarpt – og det glæder jeg mig til, slutter han med et skævt smil, inden hjemturen mod Viborg.
Der blev indsendt i alt 185 indstillinger af mestre og undervisere på erhvervsuddannelserne til Politikens Undervisningspris 2024. Thomas Kromann Jensen er blandt de seks udvalgte nominerede.
I kategorien ’andet’, der blandt andet tæller FGU og STU, endte det med 27 indstillinger.
Priserne bliver uddelt den 20. november.