”Når man skal møde dronningen, sidder man jo heller ikke og bøvser”
Dansklærer Hanne Devantier går meget op i litteratur og digtskrivning og vil gerne inspirere sine FGU-elever. Hun tog sit basishold med på biblioteket i Horsens for at introducere eleverne til forskellige forfattere og digtere, og en bibliotekar hørte hendes oplæg. Han spurgte, om hun ville deltage i en workshop med forfatteren Merete Pryds Helle og designeren Helle Vibeke Jensen under overskriften ”Hvert træ synger med sit blad”, og hvor formen var et brev?
Det ville hun da. Hanne Devantier tog til workshoppen med otte basisfagselever. Og her fortalte de to kunstnere med udgangspunkt i coronatiden om deres egne tanker om ensomhed og isolation, og bagefter gjorde eleverne det samme på skift. En sagde for eksempel, at han syntes, det var lidt ensomt at sidde og drikke øl med sig selv, en anden syntes, at det var svært ikke at skulle ses med en masse andre, som hun plejede.
Eleverne skulle også tage naturen ind i brevformen. Så de gik en tur og samlede ting ind til at dekorere deres breve med. Og derefter skulle de skrive selve brevet.
Om Hanne
- Hanne Devantier er dansklærer og har arbejdet på FGU Sydøstjylland fra november 2020. Hun står for basisholdet, der er et afklarende forløb på et halvt år.
- Hun er uddannet folkeskolelærer og har her primært arbejdet som tosprogs-, AKT- og SSP-lærer.
- Hun afsluttede i 2020 efteruddannelse fra Psykologhuset i Skive, hvor man arbejder meget relationsorienteret med KRAP-formen.
- De unge var ufatteligt forskellige i deres arbejde og gik alle til værks ud fra de forudsætninger, de har med sig. Og dem, der ikke kunne skrive så godt, skrev måske et ord eller klippede noget ud, og nogle gik sammen to og to og lavede en tegneserie, fortæller Hanne Devantier.
Meningen er, at brevene herefter skal sendes til Grønland, fordi de to kunstnere skal dertil i august, og at alle så skal mødes igen på Zoom eller Teams over disse breve.
Hvordan kan det være en løsning?
- Jeg er vild med at have givet eleverne mulighed for at være med til noget med rigtige modtagere i den anden ende, og også at det er nogle ”rigtige” uddannede forfattere og designere.
- Det bliver sådan lidt over os selv, fremfor at det kun og altid er mig, de ser i undervisningen. Og vi tager os også sammen og bliver alvorlige på en anden måde. For når vi skal møde dronningen, sidder vi jo heller ikke og bøvser, siger Hanne Devantier.
Hvorfor er det en god løsning?
- Vi har brug for mere af den slags i undervisningen, hvor vi bruger det og dem, der er i verden – i det her tilfælde to meget skarpe og dygtige damer, siger Hanne Devantier, som mener, det også handler om at turde gå ind i litteraturens verden. Lave en form for stilladsering, så rammen er sat. Det kan være med brevet som form og inden for den ramme at se, hvad der så sker:
Naturen...
… var også en del af workshoppen. Designeren Helle Vibeke Jensen arbejder med naturen i sine værker og har selv syet en stor scrapbog om dette: Fra hvert sted hun betræder, tager hun et blad med hjem og sætter det fast på en hel speciel måde i scrapbogen. På den måde kan hun altid dufte til bladet og huske det sted, hun var, og det, hun gjorde dér. Eleverne fra FGU Sydøstjylland skulle derfor også finde noget fra naturen i Horsens og sende det med i brevene til Grønland.
Forfatteren Merete Pryds Helle har blandt andet skrevet slægtsromanen ”Folkets skønhed” og ”Vi kunne alt” om sin dysfunktionelle og voldelige barndom og ungdom. Sammen står de to kunstnere bag bogen ”Min øjesten”, som var nomineret til Nordisk Råds Børne- og Ungdomslitteraturpris i 2020.
- Du skal vise eleverne noget, men ikke for meget, for hvis du giver for mange facits, så gør de det, du vil have. Når du arbejder med kunst, kultur, skriftsprog og det visuelle, er det noget, du selv sætter i gang og fordyber dig i. Og nogle gange bliver det alligevel enkelt og smukt, selv om du måske kun har få ressourcer at gøre godt med.
Det var en særlig oplevelse – kan det inspirere andre?
- Man kan altid gå på biblioteket og lade sig inspirere, og læreren kan vise vejen derind. Jeg gav for eksempel eleverne et oplæg om forskellige forfattere og lod eleverne vælge det, der sagde dem mest, og så skulle de skrive hvorfor. De skulle vælge en sætning eller et ord, der var fedt – jeg har selv sætninger fra digte, jeg altid har elsket, uden at digtet som helhed måske rammer mig, siger Hanne Devantier og fortæller, at der var ”sådan en rigtig motordreng med, som helst vil arbejde med biler”, men som blev fuldstændig forelsket i Tove Ditlevsen.
- Det er jo klart, for hun er enkel og skriver direkte ud ad landevejen, at hun er i sorg eller har tabt kærlighed. Digte handler om fornemmelser og følelser og er noget, der bare siger: Lad det komme, så ser vi, hvad der sker. Det var det, der skete her: Hvorfor kom vi til workshoppen? Fordi jeg havde et digtforløb med klassen, og så blev vi inviteret med til workshop, hvor brevet som form var overskriften, og nu skal vi mødes med kunstnerne i Grønland over Zoom.