Mistrivslen øges i overgangene mellem uddannelser
Det er i overgangene til og mellem forskellige uddannelser, at utryghed, mistrivsel og ensomhed vokser. Ikke kun for de udsatte og marginaliserede, men også for dem, der for eksempel oplever livskriser, sorg eller diagnoser.
Dette indlæg er udtryk for skribentens egen holdning.
Debatindlæg og kronikker kan sendes til blad@uddannelsesforbundet.dk.
Læs mere om, hvordan du sender debatindlæg eller kronikker her
Derfor kalder vi vejledere til kamp mod mistrivslen med et enkelt forslag: Genindfør gennemførelsesvejledningen og individuel vejledning til de unge og voksne på alle Uddannelsesforbundets uddannelsesområder, men også i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser.
Vi oplever, at der er flere, der mistrives, og at de problemer, de kommer med, er blevet mere omfattende.
Tidligere havde flertallet brug for vejledning om uddannelse og gennemførelse. I dag opsøger de unge os derimod i højere grad med problematikker, der mere hører psykologsamtaler til.
Vi er ikke og skal ikke være psykologer, men vi er som vejledere første kontakt for mange unge i mistrivsel.
Kære Mattias Tesfaye
Fravær, frafald og mistrivsel øges, og troen på egne evner og eget værd formindskes i netop overgangene mellem uddannelser. Det koster dyrt, både for den enkelte og for samfundet. Vi skal fra fravær til tilvær, medvær og tilhør.
Ved en lovmæssig retablering af gennemførelsesvejledningen kan vi igen skabe den kvalitetssikring, som mange steder blev beskåret i nullerne. Her blev den individuelle vejledning forbeholdt elever med et udvidet vejledningsbehov, og vejledningsressourcerne blev fjernet fra uddannelsesinstitutionerne.
Så, Mattias Tesfaye: De unge og voksne efterspørger individuel vejledning foretaget af fagprofessionelle vejledere, og opskriften er enkel: Lad os få den individuelle, uvildige vejledning i udskolingen og på ungdoms- og voksenuddannelserne tilbage; ikke kun i virkeligheden, men også i bekendtgørelserne!