Meget større behov for vejledning på beskæftigelsesområdet
Vejledere hjælper blandt andet ledige med at finde den rette uddannelse og med at komme videre på arbejdsmarkedet. Og den vejledning er der kun blevet større behov for efter, at regeringen i starten af april lukkede store dele af Danmark ned. Siden har 40.000 danskere nemlig mistet deres job.
Og når Danmark samtidig er ramt af det, mange betegner som landets største krise i efterkrigstiden, stiller det helt nye krav til vejlederne på beskæftigelsesområdet, lyder det fra Danmarks Vejlederforening.
- Lige for tiden oplever vi, at hele brancher lukker ned, og der er ingen tvivl om, at der vil være en del arbejdsløse i forbindelse med det, også selv om der er vedtaget hjælpepakker til det private erhvervsliv, fastslår Karina Meinecke, formand for Danmarks Vejlederforening.
Vejlederne har allerede redskaberne
Under og efter corona-krisen kan vejlederne ifølge hende imidlertid ikke nødvendigvis bruge de samme strategier, som de har været vant til.
- Der vil i en periode være få job at søge, og derfor vil der være behov for noget andet end hjælp til at søge nyt job, påpeger Karina Meinecke.
Vejlederne har ifølge hende dog de værktøjer, der skal til for at støtte de ledige selv i den ekstraordinære situation.
- Der vil være et behov for hjælp til refleksion og til at se nye veje, både for dem der har mistet deres job, og dem, der på grund af et usikkert arbejdsmarked, ønsker at skabe en forandring for sig selv. Og det kan vejlederne hjælpe med, forklarer Karina Meinecke.
Det kan ifølge hende eksempelvis dækkes ved hjælp af vejledning - eventuelt i grupper – med rum til refleksion, og så kan der også blive behov for at åbne op for mere kompetenceudvikling og uddannelse.
Behov for en samlet strategi
Også på det mere medmenneskelige plan, oplever formanden for Danmarks Vejlederforening, at corona-krisen stiller særlige krav til vejlederne.
- Der vil være en periode med en frustration, en frygt og en sorg over at have mistet et job, man måske har været rigtig glad for, og som sikrede, at regningerne kunne betales. Her er det vigtigt, at vi som vejledere er der til at støtte og lytte, men også for at motivere og skabe muligheder, pointerer Karina Meinecke.
Men selv om de enkelte vejledere også her har de nødvendige redskaber, er rammerne for, at de kan udføre deres arbejde på bedst tænkelige vis, nødt til at være til stede. Derfor bør corona-krisen være anledning til, at vi ser på de muligheder, der er for voksne på vejledningsområdet, mener Danmarks Vejlederforening.
- Der har igennem flere år manglet en samlet strategi på voksenvejledningsområdet. Der mangler en sikkerhed i, at alle voksne har mulighed for at få vejledning i forbindelse med uddannelse og job. Det behov er ikke blevet mindre i denne tid, understreger Karina Meinecke.