Ellen Holmgaard Friis - malerfaglærer på ZBC
Lærer til lærer

Kreativitet er en kompetence som kan læres

Med reformen i 2015 kom faget Innovation i bekendtgørelsen for EUD. Men ét er, at man selv er kreativ og får massevis af idéer, noget andet er, hvordan man som faglærer giver de kompetencer videre til eleverne. Bliv inspireret af malerfaglærer Ellen Holmgaard Friis.

Udfordringen?

- Jeg er selv meget kreativ og ser ideer i alt. Jeg har bare skullet finde ud af, hvordan jeg får det i spil hos eleverne, siger faglærer Ellen Holmgaard Friis fra malerskolen på ZBC.

Da hun ikke selv følte sig klædt på, gik Ellen Holmgaard Friis i gang med en diplomuddannelse i erhvervspædagogik. Her har hun undersøgt, hvordan hun kan tilrettelægge undervisningen, så elevernes kreative og innovative kompetencer bliver bedre – og sikre, at de tager det lærte med sig ud i virkeligheden.

- Essensen skal være, at det innovative ikke bare er ren teori, men noget reelt, eleverne kan bruge i deres fag, i deres virksomhed og i samfundet.

Hvad lærte du – og hvad blev løsningen?

- At jeg selv skal være rollemodel for den kreative udvikling hos eleverne. Derfor leger jeg med i undervisningen, og det, synes jeg, er megafedt.

På ZBC arbejder lærerne med, at eleverne skal turde lave fejl – og lære af dem. Ellen Holmgaard Friis ved nu, at hun som underviser også selv skal turde fejle:

- For det afføder innovation: Hvis noget går galt, hvad kan vi så prøve af nyt eller anderledes?

Eleverne er meget forskellige. Nogle er bange for at prøve nyt og blinde for muligheder for, hvordan de får gang i et nyt projekt. Der forsøger Ellen Holmgaard Friis at starte processen ved at få eleverne til at se, at det er dem selv, der har haft ideen, og at de kan udføre den.

Har det været en god løsning?

Det er dog også helt essentielt, at eleverne kender deres fag. For jo mere, de kender traditionerne og udviklingen i malerfaget, des bedre kan de tænke ud ad boksen. Og samtidig går Ellen Holmgaard Friis meget op i miljørigtige produkter og har derfor ladet eleverne arbejde med blandt andet de gamle malinger, lavet af bæredygtige og lokale produkter som linolie og kalk.

- Det lyder måske ikke så meget af fornyelse og innovation, men som tema kan man tænke dem ind som gamle malematerialer i moderne sammenhænge.

- Jeg er blevet meget positivt overrasket over, hvor koncentrerede eleverne er i min undervisning. De kan komme med idéer til produkter, som er helt konkrete, siger hun og tilføjer, at det kunne være rigtig spændende at få et bedre samarbejde med virksomheder, som eleverne skal arbejde for.  

- Jeg forsøger at involvere mestrene, så de bliver en mere aktiv del af det. Jeg håber, at de finder ud af, at det også er noget, der kan gavne dem, siger hun.   

Har du selv brug for at træne eleverne i innovation?

Fonden for entreprenørskab har tilbud og ideer til at bringe kreativiteten og innovationen i spil. Den har også et netværk for undervisere – NEIS. Her kan I arbejde med hinandens idéer og få input fra hinanden. På hjemmesiden har fonden en del undervisningsmateriale. Blandt andet et spil om at træne idétankegangen.

Dato
Af
Foto
Privatfoto