I Skjern giver mekanikere den gas både i værkstedet og i fritiden
år skoleåret er slut, står der ofte sommerferie med familien, strandture eller afslapning i kalenderen. På autolinjen på Skjern Tekniske Skole har en stor del af lærerne dog lyst til at bruge de første dage af ferien sammen med kolleger.
Hvert år tager de på tur, hvor de sammen bevæger sig ud i sommerlandet på deres knallerter fra firmaer som Kreidler, Honda, Puch eller Yamaha, som de har brugt aftenerne på at gøre klar til begivenheden.
Det er blot et af mange sociale arrangementer, som lærerne på skolen deltager i, når de har lyst, og det passer ind i programmet. Ud over at de har det sjovt, har det betydning i hverdagen – også for eleverne.
- De kan se, at vi snakker hyggeligt sammen og laver sociale ting som at køre knallert eller skyde lerduer. Det smitter af på eleverne og deres måde at tale på både med os og hinanden, fortæller Jonas Christensen, der er faglærer på auto-linjen, hvor han har arbejdet siden 2013.
De sociale arrangementer begrænser sig langt fra til den ene gang om året. I forbindelse med det årlige 24-timers-motorløb i Le Mans arrangerer lærerne åbent hus med storskærm og udstillinger af seje biler, som interesserede kommer og kigger på. Eleverne kommer på ture til Tyskland, hvor de besøger bilfabrikker, og i hverdagen er der mindre aktiviteter, som at nogle lærere går på jagt sammen og skyder efter lerduer, eller at de kører cross sammen med elever.
De mange sociale arrangementer er frivillige og ikke noget, ledelsen sætter i gang, fortæller Poul F. Jensen, der er uddannelsesleder.
- Det sociale sker på lærernes initiativ. Vi siger ikke som ledelse, at nu skal underviserne rystes sammen, og vi ser heller ikke skævt til medarbejdere, som ikke har lyst til at deltage, siger han.
Har fælles interesser
Hverdagen på skolen handler langt fra kun om hygge og sociale arrangementer. Skjern Teknisk Skole har opbygget et renomme i autobranchen, der gør, at mange elever rejser langt for at blive udlært netop der. Faktisk kommer over halvdelen af eleverne ikke fra lokalområdet. Og ved svendeprøverne har eleverne fra den vestjyske skole et meget højt gennemsnit.
Det er der flere gode grunde til, fortæller Poul F. Jensen.
- Vi følger selvfølgelig bekendtgørelserne, men de gælder typisk for fem år ad gangen, og autobranchen udvikler sig så hurtigt, at vi er nødt til at speede lidt op. Derfor underviser vi i nogle ekstra emner, og vi har også godt udstyr. Den vigtigste årsag er dog, at vi har engagerede lærere, siger han og tilføjer, at skolen jævnligt får besøg fra andre skoler, som vil kigge nærmere på, hvad de gør. Det er dog svært at kopiere.
- Hemmeligheden er, at underviserne går rigtig meget op i det faglige, og i at eleverne har det godt. Det er helt afgørende, siger Poul F. Jensen.
Lærer og elever har et fælles mål
Faglærer Jonas Christensen peger også på, at alle skal brænde for biler og motorer.
- Det er afgørende for eleverne, at de oplever, at både de og lærerne har et fælles mål om, at de skal blive så dygtige som muligt, mens de har det sjovt. Samtidig skal de mærke, at godt nok er lærerne ældre end dem, og vi har viden, vi skal give videre, men interessen er den samme. Vi er alle mekanikere, forklarer Jonas Christensen og uddyber:
- Vores elever har forskellige erfaringer, når de begynder hos os. Nogle har gået i gymnasiet. De er ofte trygge, fordi de ved, at de nok skal få styr på teorien. Andre er trygge, fordi de altid har været med i gode sociale fællesskaber. Men der er også nogle, som ikke har oplevet det. De har måske mest siddet i skolen og glædet sig til at få fri, så de kunne rode med deres knallert. Når de lurer, at vi alle har en fælles interesse – at hvis noget kan tunes, så skal det tunes, uanset om det er en knallert, en bil eller en kuglepen – så falder der hurtigt ro over dem.
Ligesom flere kolleger går Jonas Christensen så meget op i jobbet, at han kan finde på at bruge en time ekstra i det værksted med lifte, som eleverne har adgang til, også uden for skolens åbningstid. Her roder de med deres egne biler, og Jonas kan blive hængende, hvis der er et interessant problem med motoren. Ligesom kollegerne gør han det, fordi han synes, det er sjovt og selv har skruet på motorer og maskiner, siden han var teenager. Der er dog ulemper.
- Det er tidskrævende, så jeg gør det selvfølgelig kun, hvis det kan lade sig gøre i forhold til familien, og det passer ind. Men det er en god investering af tid, for vi få så meget mere tilbage fra eleverne, siger han.
Kan snakke om alt muligt
En af de mange elever, som ikke er fra lokalområdet, er Kevin Bech på 21 år. Han kommer fra den lille by Svenstrup på Als, hvor han også er i lære hos det lokale autoværksted, som sender sine lærlinge de omkring 200 kilometer til Skjern.
- Niveauet er højere her. Der er dygtige lærere, og udstyret er nyt. Det betyder, at jeg udvikler mig fagligt, forklarer han.
Lige nu er der ikke flere pladser på skolehjemmet, så Kevin Bech bor i et sommerhus sammen med nogle studiekammerater. Det giver et godt fællesskab, hvilket han også oplever på skolen.
- Lærerne har det både godt sammen og godt sammen med os. Det betyder, at vi kan snakke om alt muligt – ikke bare om skole. Vi når alligevel det hele, selv om vi hygger os, siger han og fremhæver, at han aftenen forinden sammen med andre elever var hjemme hos en lærer, hvor de kørte cross og grillede i haven.
- Det betyder bare, at vi får et andet forhold til læreren, end hvis det var en, der bare kom her hver dag for at passe sit arbejde, siger Kevin Bech.
Vi lærer det vi skal – og lidt til
Emil Vind er også 21 år og i gang med sidste del af sin uddannelse. Han er fra Herning, og med en læreplads i Vildbjerg er han ikke voldsomt langt hjemmefra. Han har valgt skolen, fordi han på forskellige værksteder har hørt, at den skulle være både god og hyggelig.
Han var også med til at køre cross aftenen forinden. Det er vigtigt, mener han.
- Man får det godt i skolen, når det sociale er på plads. Jeg har det simpelthen bedre, og jeg lærer lærerne og de andre elever bedre at kende på den måde, siger han.
Også det faglige er han tilfreds med.
- Vi lærer det, vi skal og lidt til. Men vi skal yde en indsats. Gør vi ikke nok, får vi at vide, at vi skal tage os sammen. Det har jeg prøvet, fortæller han og tilføjer, at han har taget det til sig, også selv om han bagefter kunne lave sjov med lærerne.
Du skal være en god gut
Det er faglærer Kenneth Brændgaard, som havde en flok elever med hjemme til grill og cross. Udover at han hygger sig med det, giver det ham gode forudsætninger for at komme ind på livet af dem.
- Jeg skal vide, hvad de går op i i deres fritid, og hvem de er kærester med. Det giver meget bedre samtaler, når vi mødes på skolen, siger han og fremhæver vigtigheden af en god stemning og af, at eleverne ved, at de og lærerne har fælles interesser.
- Vi har en masse positiv energi, og vi kigger ikke så meget på klokken. Vi bliver ved, til vi er færdige. Når eleverne er nede, kan de mærke den gode energi, og så kommer deres humør op. Men vi tager det selvfølgelig seriøst, hvis elever har problemer, siger han.
Grundlæggende oplever Kenneth Brændgaard, at eleverne er interesserede i at lære mest muligt.
- De synes ikke, at det er smart at modarbejde undervisningen. Du skal være en god gut for at få respekt i klassen, siger han.