Aktuelt

En udstrakt hånd til digitalt udfordrede – med forhindringer

Fra i år er FVU-digital blevet et tilbud til alle. De enkelte udbydere er ved at finde deres ben i tilbuddet, der rummer en ny og bredere målgruppe. Særligt er det en udfordring at uddanne nok lærere, som kan undervise i faget.

Skal man tjekke, om barselsdagpenge er gået ind, er man lost. Skal man følge beskeder om sine børn på Aula, må man give fortabt. At rette sit skattekort? Glem det! Ligesom mange helt har opgivet at gå fra NemID til MitID – eller at bestille togbilletter, tjekke busplaner, betale regninger…  

Hele samfundet er så gennemsyret af digitale løsninger, at vi ligger nummer to på verdensranglisten. For flertallet er det en stor lettelse både privat og på arbejdspladsen, men op imod 18 procent af danskerne er mere eller mindre digitalt fortabte. De risikerer at miste både sociale ydelser og demokratiske rettigheder.  

Fra 1. januar i år har de imidlertid fået et nyt tilbud. FVU-digital. For selv om tilbuddet har fire år på bagen, er målgruppen nu ændret til, at alle kan få en hjælpende hånd til det digitale. Og det er der brug for: 

”Vi ser FVU-digital som et godt og vigtigt tilbud, der kan være med til at afværge, at ellers velfungerende borgere føler sig marginaliseret i et samfund, der gennemgår en rivende udvikling på det digitale område”, skriver for eksempel skoleleder Susanne Henriksen fra LOF Øresund i en mail. Hun oplyser, at fem hold er startet efter sommer. Deltagerne er typisk borgere, der allerede bruger aftenskolen, og som har vist en ”overvældende interesse”.   

Rundt om i landet er udbyderne af FVU lige nu i gang med at finde fodfæste i det nye tilbud og få fat på den bredere målgruppe, men ikke mindst få uddannet tilstrækkeligt med lærere til det ’nye’ FVU-fag.  

Områdeforlagt undervisning 

FVU-digital blev skabt i 2019 som følge af trepartsforhandlingerne. Derfor var tilbuddet i første omgang kun rettet mod beskæftigede på virksomheder. I 2020 blev det udvidet til også at omfatte ledige. Men fra i år er FVU-digital blevet et tilbud for alle danskere over 25 år. Hvis en samtale med dem viser, at FVU-digital er det rigtige tilbud for dem, og hvor de placerer sig i forhold til de fire FVU-digital-trin, kan de få lektioner i op til 30 timer per trin helt gratis. 

Det ligner altså et af verdens bedste uddannelsestilbud for voksne. Men som med de øvrige FVU-tilbud kommer de voksne ikke af sig selv, selv om de kunne have behov. Derfor forsøger man at ’rekruttere’ på nye måder.  

For eksempel på det københavnske VUC – KVUC. I stedet for at virksomhedsforlægge undervisningen, har man ’områdeforlagt’ den til blandt andet Tingbjerg, Husum, Nordvest og Amager. Uddannelseslederen fra KVUC har været rundt på områdemøder for at tale med lokale repræsentanter om FVU-digital. Og på det seneste hold i Tingbjerg startede omkring 20. 

Lars Christensen fra KVUC har undervist på FVU-digital i tre-fire år. På det første hold var der to kursister: En ældre dansk tømrer, der skulle lære at bruge computeren, og en thai-kvinde. Nu er det udelukkende tosprogede kursister, han har på holdene. 

- Sådan er det også for det almindelige FVU Dansk – det er svært at få danskere til at bruge det. Vi har prøvet at få fat på dem de steder, hvor de arbejder. Men også på virksomhederne er det som regel de tosprogede, vi får fat på, konstaterer han.   

Mindre tabubelagt 

Danmarks Evalueringsinstitut EVA undersøgte tilbage i 2020 de foreløbige resultater af FVU-digital og FVU-engelsk, da de to fag var forbeholdt beskæftigede. Undersøgelsen viste, at FVU-digital kan gøre deltagerne mere trygge, mere selvhjulpne og mere nysgerrige i forhold til digitale muligheder. 

Det kan være forskelligt, om isbryderen kommer fra digital til dansk - eller omvendt.
Tue Sanderhage
Direktør på Vestegnens HF & VUC

Men, hedder det, de nye FVU-fag kan måske også være en løftestang for de kortuddannede voksne, der har svært ved at læse og regne. Hvorfor? Fordi det er ”mindre tabubelagt at mangle digitale kompetencer end fx at have svage læsefærdigheder. Derfor kan de nye FVU-fag være med til at tiltrække nye deltagere til FVU, som så får et mere positivt syn på mulighederne inden for anden voksenundervisning”, hedder det i EVA’s rapport. 

Direktør på Vestegnen HF & VUC, Tue Sanderhage, er enig i, at et tilbud på en professionel uddannelsesinstitution nogle gange ”lige kan være en fod i døren” i forhold til at opdage, at: Hov, der findes også andre uddannelser, og at dem, der går her, ”ligner mig på mange måder. Jeg behøver ikke skamme mig”, som han siger.  

Forskel på, hvad der er løftestangen 

Men det er ikke alle kursister på Vestegnen HF & VUC, der er flove over ikke at kunne dansk, understreger han: 

 – Det kan være forskelligt, om isbryderen kommer fra digital til dansk – eller omvendt. Mange kursister fra danskuddannelserne kommer her, fordi de gerne vil blive bedre til dansk. De ved, at det vil gøre dem bedre i stand til at søge job, hjælpe deres børn med lektier eller bare blive borgere i det samfund, de er kommet til. For dem er det overhovedet ikke pinligt, at dansk er vejen ind. Og herfra kan de komme til det digitale tilbud. For den anden halvdel kan det være den anden vej rundt, siger Tue Sanderhage. 

Der er, efter hans mening, en stor brugergruppe blandt dem, som ikke er vokset op som digitalt indfødte. Folk, der ligesom ham er ”godt forbi 50-erne”: 

- Her kan det digitale være et godt håndtag til at komme i gang med uddannelse i det hele taget. 

Vi har et bredt segment af aktive seniorer, tosprogede og etniske danskere, der gerne vil blive bedre digitale brugere.
Lone Husted Kristensen
Skoleleder LOF Midtjylland

Svært at få fat på danskere 

På LOF Midtjylland ventede de ikke på, at den nye bekendtgørelse om faget landede. Her fulgte man mavefornemmelsen og sendte tilbud om FVU-digital ud allerede i løbet af efteråret. Dermed kunne holdene starte i januar i år. Det turde skoleleder Lone Husted Kristensen, fordi hun har 20 års erfaring på området og mente, at der var et stort behov for digitale kompetencer hos ”rigtig mange borgere”.  

- Det var en chance, vi tog, for vi vidste reelt ikke, om det havde nogen gang på jord, siger hun, men kan konstatere, at de har ramt ind i ”en god dyne” med det, som hun siger. De har 10-12 hold på forløbene, der kommer fra et meget spredt segment. 

- Vi har hold både formiddag, eftermiddag, sen-eftermiddag- og aftenhold. Sidstnævnte forløb er for dem, der går på arbejde. Vi har et bredt segment af aktive seniorer, tosprogede og etniske danskere, der gerne vil blive bedre digitale brugere og ikke mindst er nysgerrige på mulighederne, som dette tilbud giver, siger hun. 

FVU-undervisning i digitale færdigheder for voksne 

Ifølge FVU-bekendtgørelsen skal lærere have undervisningskompetencer i form af faglig og pædagogisk kompetence i fag med digitalt indhold samt have viden om voksenlæring og -didaktik. De kan på landets professionshøjskoler tage modulet FVU-undervisning i digitale færdigheder for voksne, der kan læses som en del af en hel uddannelse eller som et selvstændigt modul. Det giver 10 ECTS. 

Verdens bedste tilbud? 

Selv om FVU-digitalt er bredt, fleksibelt og gratis, er der stadig store hurdler. Blandt andet en visitationsguide, som er krævende, og som Lone Husted Kristensen håber, der bliver ”allokeret penge til”. Der er også det nødvendige opsøgende arbejde, som kan trække tænder ud, men som man heller ikke får midler til, forklarer Tue Sanderhage fra Vestegnen HF & VUC og nævner deres opsøgende samarbejde med Ældresagen og 3F.  

Det største problem lige nu er dog mangel på lærere med kompetencer i at undervise på FVU-digital. For eksempel i hovedstadsområdet. 

- Det er et paradoks, at vi kun må udbyde det, hvis vi har lærere, der er uddannede i FVU-digital, men at vi ikke har et bæredygtigt udbud af uddannelsen. Vi er underlagt ret skrappe krav til en FVU-underviser, hvilket er helt i orden, men det er svært at få uddannelsen til FVU-digital, og det er en stor barriere i forhold til udbuddet af et nyt fag, siger Tue Sanderhage.  

Han forklarer, at det kan være svært for professionshøjskolerne at samle nok lærere fra regionen til, at det kan løbe rundt økonomisk.   

- Så de ender faktisk ofte med at aflyse kurserne, siger han.  

Tue Sanderhage mener, at en løsning kan være at samle hold på tværs af professionshøjskolerne med lærere fra hele landet og lave online eller hybride forløb, så man dels kan få store nok hold til, at økonomien løber rundt for skolerne, og dels som lærer ikke behøver at rejse så meget.  

Så mange tager FVU-digital

  • I 2023 var der 3.125 
  • I 2022 var der 2.441  
  • I 2021 var der 4.605  
  • I 2020 var der 3.690 

Kilde: Uddannelsesstatistik 

Det folkeoplysende element 

Kan tilbuddet ellers komme til at betyde noget for VUC som institution?  

- Først og fremmest er det dejligt at få noget aktivitet – det er der ikke meget af. Og vi kan med den nye målgruppe åbne op for den ene del af DNA’et i VUC – nemlig at have fat i både de beskæftigede og ledige. Den anden del er, at VUC altid har haft et folkeoplysende formål. Vi har jo ofte uddannet mennesker, der ikke lige en-to-tre har skullet bruge det på et job eller videreuddannelse, men også bare vil være aktive og deltagende borgere. Det folkeoplysende kunne jeg godt tænke mig blev en endnu større del i de år, der kommer. Og her er FVU-digital et fag, hvor det kan lade sig gøre. 

Lone Husted Kristensen fra LOF Midtjylland understreger også det folkeoplysende element i tilbuddet. De har haft borgere, som er blevet fritaget for digital post, men som nu melder sig, fordi de kan mærke, at de bliver nødt til at ”tage skeen i den anden hånd”: 

- Dét er en flot fortælling om voksenlæring, folkeoplysning og ansvar for sit eget liv og et eksempel på, hvad folkeoplysningen også kan løfte af andre opgaver, siger hun. 

Tue Sanderhage er glad for, at FVU-tilbuddet er gratis. Det er “dejligt, at der dermed er én gratis uddannelse til de svagest uddannede i Danmark”, som han siger. 

- Men hvordan kan det være, at vi giver fri og lige adgang til uddannelser – undtagen til dem, der er mindst frie og lige? På den måde er FVU og FVU-digital et mønstereksempel på, hvordan vi BURDE betale for mulighederne for at få uddannelse for også kortuddannede voksne i Danmark.  

Dato
Af
Foto
Freepik.com