Et lærerteam på tagdækkeruddannelsen
Aktuelt

En hyldest i Horsens

Et lærerteam på tagdækkeruddannelsen på Learnmark har fået Byggeriets Faglærerpris. De blevet hyldet for at udnytte hinandens kompetence til at skabe en engageret og god uddannelse.

Som tagdækkerfaglærer er man vant til at rose lærlingene, men det er ikke ofte, man selv får ros. Men ”det er fedt at blive hædret”, sagde Søren Scharff på tagdækkerteamets vegne, da de blev fejret på Learnmark i Horsens den 1. marts. 

For cirka tre måneder siden fik Jørn Dormann Frandsen, Ib Kloster og Søren Scharff Byggeriets Faglærerpris ved et meget festligt Building Award-show i København. Men Learnmarks ledelse, kolleger og lærlinge ville også være med til at hylde dem på hjemmebanen.

Så det blev de – med buffet og mange taler.

Direktør for Learnmark Niels Yde understregede blandt andet, hvor ”enormt stolte skolen er over den kæmpe bedrift”:

 - Det enestående er, hvordan I udnytter jeres forskellighed til at fremstå som et stærkt team og til at bruge hinandens kompetencer i forhold til lærlinge og jeres undervisningsopgave. Det er det, der gør, at I løfter jeres team, sagde han.

Her er elevfremgang

  • Tagdækkeruddannelsen blev et tilbud på Learnmark i Horsens i 2000. Dengang havde uddannelsen kun 10-12 årselever. I dag er der 28-30 årselever til de tre faglærere.
  • Cirka halvdelen af lærlingene er voksenlærlinge over 25 år, og aldersspændet er stort. Den ældste lærling er 58 år, den yngste 16. Gennemsnitsalderen er 22 år, hvilket er højt for en erhvervsuddannelse.
  • Tagdækkeruddannelsen, som findes på to skoler i Danmark, er en kort erhvervsuddannelse, der tager tre år.  Lærlingene er på grundforløb 20 uger og hovedforløb fem gange fem uger i løbet af uddannelsen.

Dygtige faglærere skaber interesse for EUD

Hanne Pontoppidan, formand for Uddannelsesforbundet – der sammen med Boligfonden Kuben har stiftet Byggeriets Faglærerpris – pointerede i sin tale til teamet, at man her er lykkes med at parre tre dygtige enkeltstående faglærere til et superdygtigt team, som fungerer rigtig godt sammen. 

- Og det er der ikke noget gudgivet i, sagde hun.

Hanne Pontoppidan pegede på, hvad dygtige faglærere generelt – men også teamet – Ib, Jørn og Søren – kan forårsage. For Horsens er et af de steder, hvor der er elevfremgang. 

- Når vi har dygtige faglærere, som virkelig kan deres kram, så går jungletrommerne, og så bliver det mere interessant at blive erhvervsskoleelev. Så det kan I også bryste jer af – sammen med de andre lærere selvfølgelig.

Nødvendigt at gå i dybden med et fag 

Den anden part i Byggeriets Faglærerpris, Boligfonden Kuben, var repræsenteret ved arkitekt Mikkel Wesfall, der helt overordnet talte om faglæreres store betydning:

- Det interessante ved at give et fag videre er jo at give det videre til nogen, der udvikler videre på det, så de også kan blive dygtigere. Det er den måde, vores fag er vokset på igennem generationer, sagde han og understregede, hvor vigtigt det er i en digital verden, hvor alle kan en hel masse, at man er dygtig til én ting:

- Jeg oplever, at flere og flere unge søger en mening ved at kunne noget. At finde en ting, de har lyst til og bliver rigtigt dygtige til. Dem har vi større behov for i denne store brede verden, end nogen, der kan alt muligt. Det er bedre at kunne én ting.

Dato
Af
Foto
Foto: Jens Hasse