FGU-lærer Søren Andersen har gode erfaringer med at dele flere klasser i forskellige lokaler over skærm.
Lærer til lærer

”Det er ikke helt forkert at sammenligne med en kæmpestor iPad”

Hvordan kan det lykkes at skabe en sammenhængende undervisning, når eleverne skal samles på et naturfagshold, men sidder tre steder? Det har FGU Trekanten forsøgt at finde en digital løsning på til projekt Grøntsagshaven, fortæller lærer på FGU Fredericia, Søren Andersen.

Udfordringen?

FGU Trekanten har flere adresser, og derfor kan det være svært at få samlet tilstrækkeligt med elever fysisk til for eksempel et naturfagshold.

Før sommerferien i 2020 havde man ti elever på Fredericia-skolen og syv på Middelfartskolen, der skulle bruge naturfag – primært fordi de fleste skulle bruge det videre på HF. Søren Andersen, der er lærer på FGU Fredericia, forsøgte sammen med andre at finde en god måde at give eleverne et samlet tilbud – uanset hvor de befandt sig. Nogle var fysisk på skolen, andre sad på den anden skole, og enkelte sad derhjemme.

Det gik ikke så godt. Eleverne klarede sig udmærket, men teknikken skabte vanskeligheder. Udstyret var ikke godt nok i dette første forsøg. For eksempel skrev Søren Andersen på tavlen eller whiteboardet foran dem, der sad i klassen, og måtte så flytte sin skærm hen til tavlen for at vise de andre, der sad andre steder, hvad han havde skrevet. Kvaliteten var ganske enkelt ikke god.

Om Søren

  • Søren Andersen, 34 år, har arbejdet som lærer på efterskole og været på ”Unge i centrum”, som var en underafdeling på VUC i Fredericia med samme målgruppe som på FGU. 
  • Han kom på FGU Trekanten i Fredericia ved FGU’s start, og underviser blandt andet i matematik og naturfag samt står for idrætsaktiviteter på skolen.

Hvordan løste I det så?

- Vi begyndte at tænke ud ad boksen. Vi købte Clevertouch-skærme til skolerne, der er en slags kæmpestor iPad, og tilhørende videoudstyr. Og det har jeg brugt til første del af vores nye projekt Grøntsagshaven. Det betyder, at når jeg skriver på den, kan både de, der sidder i klassen, på andre skoler eller derhjemme, se det. Det giver en anden nærhed.

- Jeg kan bruge den som en almindelig tavle, men den er interaktiv ligesom en iPad. Det vil sige, at du kan hente de filer, du skal bruge, direkte ned. Vi bruger Praxis-platformen, og der kan jeg hente alt det materiale, vi arbejder med, ned, så alle kan se det der, hvor de sidder – og i en god kvalitet på grund af videoudstyret.

At skulle være i en klasse, hvor der er ti andre, fylder nogle gange så meget, at de ikke kan koncentrere sig om at lære.
Søren Andersen
FGU-lærer

- Skærmen giver også eleverne mulighed for at vise det, de laver, for alle. De kan taste en bestemt kode ind, og dele fra deres telefon eller computer til alle andre på skærmen. De kan for eksempel vise billeder af de grøntsager, de dyrker hjemme, og så kan vi sammenligne billeder. Der kan være omkring 20 elever på samtidig. Det giver en stor fleksibilitet.

- Der er selvfølgelig noget opsætning og en afklaring af, hvordan videoudstyret skal placeres. Men når den del er sat op, er skærmen ret intuitiv at arbejde med. Vi fik udstyret sat op, og i den time, det tog sælgeren at køre videre til Vejle for at sætte skærm op der, var jeg allerede godt i gang med at lege med den og bruge den. Det er ikke helt forkert at sammenligne med en kæmpestor iPad.

Hvorfor er det en god løsning?

- Det væsentligste for mig er værdien i, at alle – uanset hvor de er – kan se, hvad jeg laver, og i en kvalitet der er til at arbejde med. Men det har også vist sig, at de elever, der blev undervist på skærm, fik lavet mere og afleveret ting, der kvalitetsmæssigt var bedre end det, de andre med fysisk fremmøde leverede.

- Det skal siges, at det ikke er et særligt store sammenligningsgrundlag, men skal jeg selv komme med en teori, kan det måske forklares med, at der ingen venner var fra klassen, som kunne forstyrre. Derudover har mange FGU-elever sociale vanskeligheder, så bare det at skulle være i en klasse, hvor der er ti andre, fylder nogle gange så meget, at de ikke kan koncentrere sig om at lære.

Projekt Grøntsagshaven

Eleverne i naturfag på FGU Trekanten er i gang med forårsdelen af et naturfagsprojekt. De skal så grøntsager på skolen eller hjemme i for eksempel blomsterkasser.

  • De skal lære naturfag ved helt konkret at have fingrene nede i mulden. Tanken er, at de skal plante sammen og hver for sig under forskellige dyrkningsvilkår. Bagefter skal de sammenligne resultaterne.
  • Hvilke planter eller grøntsager, de skal plante, er forudbestemt for nogles vedkommende, mens andre er elevbestemte. Og dem, der sidder fysisk på skolen, skal plante mere ud end dem, der sidder derhjemme.
Dato
Af
Foto
Privatfoto