Social ulighed set gennem uddannelse

Forfatter
Niels Rosendal Jensen, Thomas Clausen, Bente Jensen m. fl.
Forlag
Aarhus Universitetsforlag
Antal sider
304
Pris
299,95 kroner
Bogen får
Social ulighed set gennem uddannelse er opdelt i to dele. Den første del giver perspektiver på ulighed og er relativt kort, mens anden del har fokus på ulighed i et uddannelsesperspektiv. Her er der syv kapitler, der alle har forskellige forfattere på. I alt er bogen baseret på 12 artikler, der peger på skævheder på uddannelsesområdet, som synes at være medskabende til de sociale uligheder. Bagerst i bogen bliver forfatterne introduceret.

Baggrunden for udviklingen af bogen er, at Danmarks statistik i 2021 kunne bekræfte, at uligheden er forstærket. Social ulighed set gennem uddannelse er således med til at give nye perspektiver på det danske skolesystem, hvor det blandt andet bliver undersøgt, hvordan initiativer i institutioner for både børn og voksne kan være med til at mindske og/eller forstærke den sociale ulighed.


Social ulighed set gennem uddannelse er interessant og tydeliggør, at det stadig er relevant at bekæmpe social ulighed, der synes at ramme skævt. Både i forhold til uddannelse, men også hos etniske minoriteter og køn. 

At tænke bogen som relevant for uddannelsesbladets medlemmer er en mindst lige så interessant proces. Om mine medmedlemmer har det på samme måde, ved jeg ikke – men jeg må sommetider have tungen lige i munden, når jeg læser denne type artikler. Det har gjort det til en lidt langsommelig proces. Da jeg kom til artiklen om social ulighed og deltagelse i voksenuddannelse af Anne Larson, gled det hele lidt lettere. Det er altid lige lidt mere motiverende, når det berører noget relevant for mig som underviser på VUC. Her diskuteres udviklingen i det politiske fokus på voksenuddannelse, der ikke synes at mindske den sociale lighed, som ellers er tiltænkt.

Social ulighed set gennem uddannelse kan for konsulenter og ledere, som formentlig har større indflydelse på strukturer og optagelse, være med til at give konkrete og løsende bud på nogle af de problemstillinger, der findes inden for voksenundervisningen. Mens nogle artikler ligeledes peger på et fokus i lærerarbejdet.

Dato
Af
Henriette Borup