Køn og ligestilling – I samfundsfagligt perspektiv
Bogen er enorm relevant. Stadig. I skolen debatterer vi ofte ligestilling, og jeg synes til tider, at holdningen kan være, at det allerede er opnået i Danmark. Denne bog giver med statistikker, teorier og referencer syn for sagen.
”Køn og ligestillingen – I samfundsfagligt perspektiv” handler blandt andet om, hvordan samfundet ser på køn, og hvordan de spiller en rolle i det danske samfund. Bogen er opdelt i fire dele, der omhandler køn i henholdsvis sociologisk, politisk og globalt perspektiv samt en del, der omhandler køn, arbejdsmarked og velfærd. Jeg har været så heldig, at få 2. udgave til anmeldelse, hvor bogen er fornyet i lyset af blandt andet #MeToo.
Jeg vil kunne benytte bogen som lærerbogsmateriale, hvor jeg udtager elementer. Bogen kan bistå undervisningen i for eksempel samfundsfag eller historie, hvor faktabokse, empiri og cases kan inddrages i undervisningen. Til dét tror jeg faktisk, den vil være en kæmpe støtte for underviseren. Dog vil jeg personligt mene, at den er for tung og kræver større læsekompetencer, end jeg vil forvente af kursister på VUC (GFED-niveau), og derfor kræver den bearbejdning af en underviser forinden.
Bogen lægger op til diskussioner og dilemmaer, blandt andet om fjerdebølge-feminisme, barsel og ligestillingsmål, der passer til samtiden og som kan være interessant at implementere i undervisningen. Ikke kun i historie eller samfundsfag. Men der er ligeledes kortere artikler, der med fordel kan benyttes i dansk og dansk som andetsprog.
Selvom jeg finder bogen væsentlig og funktionel i forhold til undervisning på VUC, så kræver det – som tidligere nævnt – en del arbejde fra lærerens side for at formidle indholdet hensigtsmæssigt. Personligt finder jeg det end videre en anelse ærgerligt, at en bog om køn og ligestilling ikke viser sig mere diverse i sine forfattere.