“Handelsvejen til Kina”
Forfatteren præsenterer selv bogen som en beskrivelse af en række temaer, som er vigtige at kende til for at forstå, hvordan Kina fungerer, og hvordan magthaverne tænker. Bogen guider i ni korte, overskuelige kapitler læseren rundt i det moderne Kina: Økonomi, politik, miljø, sundhed, skole og uddannelse. Plus et enkelt kapitel med tilbageblik på det historiske og filosofiske fundament.
Forfatterens mål om at skabe en overskuelig introduktion til at begå sig i det kinesiske samfund opfyldes til fulde. Både form og indhold gør denne bog anvendelig og nyttig for mange læsere. Eksempelvis kommende iværksættere, politisk og samfundsfagligt interesserede på ungdomsuddannelserne, eller i uddrag og som appetitvækker på daghøjskoler og i studiekredse. Desuden som inspiration og supplement til forskellige fag som IT eller til miljøprofessionelle.
“Handelsvejen til Kina” er en håndbog, hvor læseren får mulighed for at blive klogere og mere oplyst ved læsning på kryds og tværs af bogen, selv om selv en rimelig erfaren læser kan blive helt stakåndet over at læse om styrken og omfanget af mulighederne i for eksempel introduktionen til Kinas digitale revolution i kapitel seks. Andre temaer i bogen udfordrer på anden vis læserens egen indsats for at forstå Kina.
På side 60 trækkes den for mange måske velkendte traver om “9.Z mod Kina” eksempelvis af stalden. I 2013 i en dokumentarserie konkurrerede jævnaldrende skoleelever fra Danmark og Kina på basale færdigheder i en PISA-undersøgelse. “De kinesiske elever vandt i stor stil”, konstateres det.
Paratviden og udenadslære er stadig en stor og vigtig del af kinesisk skolegang. Det er trods alt mange år siden, det har været en del af idealet i Danmark. Historien om testresultaterne bliver derfor også først interessant, når den foldes ud for læseren, hvilket heldigvis sker på side 76 og derefter:
“… kombinationen af menneskelig drivkraft og enorme statslige ressourcer er en effektiv motor for innovation… (men) Kinas topstyrede model er ikke befordrende for udviklingen af et kreativt samfund,” står der i bogen. Og videre på side 77:
“Det er næppe nogen tilfældighed, at mange af personerne bag Kinas mest succesfulde techvirksomheder har gennemgået deres uddannelsesforløb i udlandet”, lyder det fra forfatteren.
Alt i alt er det et tankevækkende kapitel om betydningen af frihed, medbestemmelse og kreativitet i skole og uddannelse.
Peter Bøgh Hansens bog om “Handelsvejen til Kina” er på ingen måde forudindtaget eller partisk. Den er sober, tilgængelig og skrevet i læservenligt sprog. Og efter at have læst den kan ingen uanfægtet undervurdere Kinas plads i fremtidens verdenshistorie. Lad alle nysgerrige læsere komme til!