Illustration med en mand foran et whiteboard
Få tjek på

Fra juli skal din arbejdstid registreres

Din arbejdsgiver skal sikre, at din arbejdstid bliver registreret. Men det behøver ikke være besværligt. Her kan du læse om den nye lov, og hvilken betydning den har for din arbejdsplads.

Den 1. juli 2024 sker der en ændring af arbejdstidsloven. Det betyder, at arbejdsgiverne skal sikre, at medarbejdernes daglige arbejdstid bliver registreret. De skal indføre et system, der gør det muligt at måle den daglige arbejdstid. Selv om du og kollegerne måske allerede tidsregistrerer jeres arbejde, kan det være, I skal gøre det på en ny måde fremover. Det behøver ikke være besværligt - og det kan samtidig være et godt værktøj til at sikre, at arbejdsmængden ikke bliver for stor.

Hvad er formålet med loven?  

Lovændringen udspringer af et krav fra EU om, at arbejdstid skal registreres. Formålet med at registrere er, at man skal kunne holde øje med, at arbejdsmiljøloven og arbejdstidsloven overholdes. Derfor skal hver medarbejders daglige arbejdstid registreres. Systemet til registrering skal gøres tilgængeligt, så medarbejderen kan tilgå egne oplysninger i systemet. Desuden skal arbejdsgiverne opbevare arbejdstidsregistreringerne i fem år. 

Hvad skal registreres? 

Det er alt arbejdstid, der skal registreres. Det vil ud over undervisning også sige møder, administrativt arbejde, forberedelse, pauser og andre aktiviteter, der er del af dit arbejde. Det er lidt uklart, hvor tidsnært arbejdstiden skal registreres, men Uddannelsesforbundet vurderer, at man skal registrere tidsnært, altså også hvornår arbejdet udføres.  

Hvordan foregår tidsregistreringen? 

Der er stor metodefrihed, når det kommer til registrering af arbejdstiden. Man kan bruge alt fra en app på telefonen til et andet elektronisk system, et Excel-ark eller et helt manuelt system. Arbejdspladsen kan også bruge et system, hvor arbejdstiden er udfyldt på forhånd, så det kun er afvigelser fra det planlagte, der registreres. 

Din arbejdsgiver kan godt bede dig om at registrere din arbejdstid i et system.

Kender du 11-timers-reglen? 

Ifølge arbejdsmiljøloven skal medarbejderne som hovedregel have 11 timers sammenhængende hvileperiode i døgnet. Det gælder også, selv om der er tale om arbejdstid som for eksempel forberedelsestid, som du selv råder over. Det kan derfor give din arbejdsgiver og dig problemer, hvis der for eksempel registreres forberedelsestid sent om aftenen, og du møder tidligt næste morgen. 

Hvem får adgang til dine registreringer? 

Som udgangspunkt er det kun den enkelte medarbejder og skolens ledelse, der får adgang til de registreringer, som du har foretaget. Arbejdstilsynet har tilsynsforpligtelsen med overholdelse af lovgivningen, så de har også adgang til oplysningerne, når de kommer på tilsynsbesøg.

Din tillidsrepræsentant kan hjælpe 

Tillidsrepræsentanten deltager i samarbejdet med ledelsen på din arbejdsplads. Du kan derfor tale med ham eller hende om, hvad det er vigtigt at have øje for i et system på arbejdspladsen

Dato
Af
Foto
Illustration Rikke Vognsen