Ordblinde elever – Metoder, Redskaber, Øvelser
Helt kvadratisk er den håndnemme lille ordblindebog ikke. Alligevel kommer man til at tænke på en gammel reklame for chokolade: «kvadratisk, praktisk, god».
En smagfuld og mundret samling godbidder med faglig tyngde og viden om allehånde dysleksi, men alligevel en «håndbog» med fokus på praktisk anvendelighed. Der er øvelser, anvisninger og forslag, og «Har du brug for en håndsrækning?» skriver forfatteren på bagsiden. Dette fokus på anvendelighed og anvisninger holder hele vejen igennem.
Der er de seneste 10-20 år udviklet mange, veltænkte og komplekse IT-kompenserende hjælpemidler til ordblinde. Blandt lægfolk i almindelighed, og måske folkeskolelærere i særdeleshed, har det været en udpræget misforståelse, at når eleven har fået udleveret sit KIT – typisk en «IT-rygsæk» indeholdende hardware og software, jamen så var eleven kørende.
Det er galt, pointerer Bundgaard. Værktøjerne skal læres, og det kan i sig selv være et projekt, som kræver tid, follow up og støtte.
Der er mange IT-baserede værktøjer – lidt af en jungle må man forstå – og det er prisværdigt, at Rikke Bundgaard kommer omkring de vigtigste (?) i en blanding af anvisning og forslag til anvendelse. Måske samme gennemgang også indeholder faremomentet for, at bogen hurtigt forældes af IT-opdateringer og nye versioner? Det vil være synd. Den lille velredigerede «practical guide» er nemlig fortræffelig for alle os, der gerne vil have anvisninger på hjælp til ordblinde uden at skulle forholde os til neurologiske eller pædagogisk snørklede udredninger af problemet eller dets effekt på kognition og læreglæde.
Brug af IT-værktøjer er kun en del af anvisningssættet – omend en væsentlig del. Læsetræning, læseforståelse, stavning og skrivning bliver også foldet ud i korte og meget konkret anvisende kapitler. Og hvad der ikke er plads til af skabeloner og lignende, kan man høfligt og gratis downloade fra forlaget. Det er skidegodt.
Rikke Bundgaards velskrevne og især vel-layoutede lille bog bør være hjemmehørende på skrivebordet hos alle lærere som, helt eller delvist, har ansvar for en, to, mange elever med grader af ordblindhed.
Og det gælder vist de fleste.