Tyskerne og nazismen
Der er skrevet mange metervis af litteratur om Verdenskrig II og nazismen. I almindelighed og selvsagt også i studieøjemed. Vi nærmer os 100-året for nazismens opståen – som fænomen og faktuel bevægelse i Tyskland og flere steder i Europa. Men i betragtning af de nye populistiske og hardcore nationalistiske bevægelser, vi aktuelt ser flere steder på kloden, kan emnet åbenbart ikke lægges i skuffen.
Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard (BM/TØ) forsøger sig med en lidt anderledes vinkel; ”visual history” – hvor de billeder, der tidligere har været en slags supplement eller slet og ret illustration til den fortalte og kildeunderbyggede historie, nu indtager den centrale plads. De er ikke ”et spejl af fortiden”, som det indledende hedder, men skal behandles på lige fod med tekster.
Noget lignende er vel gjort før? Ja, en omfattende litteraturliste bagerst angiver flere tysksprogede værker som har billedforståelse centralt, men forfatternes anliggende er her at give de studerende analyseværktøjer til billedforståelse og – i samme ombæring – lave koblinger til nutidig billedforståelse.
Teksterne er med! Materialet indeholder en fin brush up eller startup på indenrigspolitiske forhold fra slutningen af første verdenskrig og frem. Har man undret sig over, at en ideologi som nazisme overhovedet kunne få fat, er disse kapitler essentielle.
Flere af plakaterne kunne fortjene en BIG Size på projektoren. Anmelderen forsøgte at gøre nytte af billedlisten, og det gik fint med at finde flere af plakaterne på nettet. Bogen sammenfatter og dokumenterer, hvad de fleste af os historienørder godt vidste: De nazistiske ”back-stage” medarbejdere; plakatkunsterne, fotografer og filmmagere, var dygtige og omhyggeligt udvalgt.
Hvert kapitel afsluttes med et overblik og en række tekstkilder, der KAN anvendes. Billedematerialet kan også anvendes eksklusivt. Arbejdsspørgsmål og opgaver er anbragt en smule adspredt gennem materialet og er generelt meget brede.
Det er en god undervisningsbog. Godt tænkt og godt skrevet. Det sproglige niveau er højt og hjemmehørende på gymnasialt niveau – så rigeligt endda. Men som grundbog og med mundtlige oplæg eller film, vil den have stor tyngde.