Bog Stå stærkt

Stå stærkt & skab indflydelse med personlig storytelling

Forfatter
Af Helene Dahl Gottschalk
Forlag
Contentpublishing
Antal sider
324
Pris
299,95 kroner
Bogen får
’Stå stærkt’ giver et indblik i, hvordan man kan arbejde med personlig storytelling: ”Bogen henvender sig til alle, der gerne vil stå stærkere. I mødet med andre mennesker, men også i sig selv (…) bogen er for alle, der gerne vil lære at finde, styrke og fortælle deres historier”, skriver forfatteren Helene Dahl Gottschalk.

Bogen er opdelt i fire dele, hvor første omhandler begrebet personlig storytelling, mens del to udformes omkring personer, der arbejder professionelt med begrebet. I tredje del er der inspiration til, hvordan man selv kan arbejde med personlig storytelling, og del fire giver eksempler på, hvordan den personlige storytelling vinder frem lokalt og globalt.

Bogen er desuden delt op i kapitler og mindre afsnit, der gør den enormt overskuelig og læsbar, ligesom den løbende rummer opsamling og øvelser til læseren. Det både må og kan gøre enhver læser til fan – hvis man altså ikke allerede blev det, mens man læste forfatterens personlige storytelling og anekdoter. De fangede mig lynhurtigt og fik mig til at trække på smilebåndet: ”Vi skal helt ind i sindet”, hedder det i bogen. Og måske jeg som nordjyde allerede dér var fanget, for hvem vil ikke gerne ind i sindet på dem, der har været på TV? Men sådan er det jo med storytelling, man må give lidt og tage lidt.

Netop det aspekt er også det, der gør ’Stå stærkt’ anvendelig for vores målgruppe. Og netop her kan der komme et men. Bogen er velskrevet, interessant og supermotiverende – men kan den også benyttes af vores kursister i voksenundervisningen? Her tvivler jeg. For har vores kursister og elever tiden og evnerne til at se ind i dette i en travl og eksamensorienteret hverdag? Næppe. 

Alligevel giver jeg bogen fire rettetegn, fordi den fortjener det, og fordi den engagerede underviser med den rette portion overskud vil kunne drage nytte af bogen øvelser og få nogle virkelig relevante og konstruktive undervisningsgange ud af dem. Den engagerede og overskudsglade lærer ville snildt kunne finde gode råd og metoder til at bistå eleverne i deres skriveprocesser og fortælleteknikker, og ikke nødvendigvis gennemgå alle øvelserne i bogen slavisk, men klippe nogle få ud. Det er ikke oplagt, men det er en mulighed. Endvidere vil bogen kunne give underviseren ny inspiration til at holde oplæg – her vil jeg anbefale at holde sit fokus den fjerde del af bogen: Har du prøvet at indlede med en replik? Opstille et klimaks eller måske endda lægge ud med et foto eller et spørgsmål? Har du refraimet eller benyttet STAR-modellen? Afholdt fortælleseancer? 

Måske det pludselig lyder kompliceret, men de konkrete eksempler og øvelser i bogen er overskuelige at tage i brug og giver blod på tanden til næste undervisningsgang.

Dato
Af
Anmeldt af Henriette Borup