Naturfaglig dannelse

Forfatter
Lars Brian Krogh
Forlag
Aarhus Universitetsforlag
Antal sider
72
Pris
129,95 kroner
Bogen får
Hvornår kom de såkaldte naturfag egentlig ind i den danske skoleverden – og altså blev en del af den almindelige fagrække? Og har naturfag nogensinde været andet end nyttige – har de også været dannende?

Disse og flere andre lignende tankevækkende emner tager den drevne pædagogiske forsker, Lars Brian Krogh, op i denne af omfang meget beskedne, men af indhold yderst vægtige bog.


Kroghs udgangspunkter er følgende:

  • at naturfaglig dannelse ikke kun handler om viden i og om naturfagene
  • at eleverne skal opnå en naturfagligt informeret forståelse af sig selv og verden
  • at eleverne – ved hjælp af naturfaglig dannelse – skal kunne tage stilling og handle derefter.

Hele bogen igennem er sproget flydende med de nødvendige fagudtryk tydeligt og pædagogisk forklaret, så alle kan følge med. Desværre rummer bogen ingen illustrationer – hverken foto, tegninger, grafer eller lignende. Men bogens emner taget i betragtning er det måske meget forståeligt.

Til gengæld kommer bogen med det beskedne sideantal vidt omkring med disse kapitler – kaldet visioner: 

  1. Vision: Faget i centrum
  2. Vision: Samfundet i centrum
  3. Vision: Handling i centrum.

Med disse perspektiver samler Lars Brian Krogh nogle af de væsentlige udfordringer med formuleringer som "… så er det lidt som et stykke håndsæbe, vi har svært ved at få greb om..." 

I fortsættelse heraf stiller han de selvfølgelige, men også yderst tankevækkende spørgsmål som, hvad naturfaglig dannelse betyder, hvorfor det er vigtigt for elevernes færd ud i livet, og hvordan lærere kan undervise med fokus på naturfaglig dannelse.

Med en række solide argumenter og velformulerede afsnit giver han selv nogle meget anvendelige svar på spørgsmålene. Hermed kan alle undervisere i naturfag – vel at mærke på flere niveauer – og ikke mindst kommende undervisere selv forholde sig til bogens helt essentielle emner.

Desuden vil elever på dele af vores ungdomsuddannelser, studerende på KVU og lignende kunne få meget inspiration fra bogen.

Summa summarum: en lille, men yderst anvendelig bog for alle undervisere i naturfag og tilgrænsende fagområder.

Bogen er udgivet i serien "Pædagogisk Rækkevidde" i samarbejde med Danmarks Lærerforening og Frie Skolers Lærerforening.

Bogens forfatter, Lars Brian Krogh, skal roses for at have skabt et vældigt nyttigt redskab for talrige undervisere – ikke mindst fordi han i litteraturlisten ikke medtager egne artikler eller bøger. Det er dejligt ”uakademisk”!

Dato
Af
Anmeldt af Ole Fournais