Litteraturens Genveje
Bogens indholdsfortegnelse giver en oversigt over syv forskellige litteraturperioder, som er omdrejningspunktet i bogen. Vil man som dansklærer i grundskolens udskoling eller gymnasiet vide mere om en enkelt periode med tilhørende eksempler på litteratur og kunst, ja, så kan man netop skyde genvej i denne bog.
Der vil uden tvivl kunne findes kritikere, der ville have foreslået en anden periodeinddeling eller andre eksempler på kunst inden for perioden, mens andre netop vil bifalde eksempler og vægtfordeling.
Uanset hvad, så har denne bog et særligt potentiale for at sprede kærlighed til god litteratur. Således indeholder bogen også overvejelser om litteraturdidaktik, ligesom den selv forsøger at besvare didaktikkens HV-spørgsmål: Hvad kan litteratur? Hvorfor læses den? Og hvordan undervises der i den?
Med andre ord kan bogen bruges af dansklæreren, der har brug for overblik og litteraturviden, men samtidig kan man også bruge den som et svar på spørgsmålet: Hvorfor overhovedet læse litteratur? Har man som dansklærer fået dette spørgsmål af en elev, så er der hjælp at hente i denne bog.