Interaktioner – en håndbog til nye undervisere
Titlen Interaktioner udsiger, at al undervisning basalt set er ’højt struktureret kommunikation med et bestemt formål’ (s.5). Helt overordnet bidrager bogen til, hvordan man som ny lærer kan støtte ens elever i faglig læsning, formidling, skrivning og samarbejde.
Bogen har en didaktisk gennemgang af forskellige temaer, men har også et egentligt fokus på selve undervisning i praksis. Didaktisk skal her forstås som videnskaben om undervisningens mål og indhold. Samtidigt er der en del refleksioner i bogen og egentlige aktiviteter, som tilsammen omsætter faglig viden og didaktik til elevcentrerets undervisning.
Bogen bryder med sin egen disposition i kapitel 4. Dispositionen af de tre første kapitler indledes med, hvad der sker i de enkelte kapitler. Disse kapitler er en introduktion til lærerhvervets grundbegreber. Herefter er de efterfølgende kapitler bygget således op, at der først præsenteres et didaktisk greb eller tema og dernæst konkretiseres temaet i en egentlig rammesætning, som læreren kan benytte sig af. Temaerne, forfatteren kommer omkring, præsenteres som forskellige rum, læreren kan gå ind i sammen med sine elever: Formidlingsrummet, opgaverummet, dialogrummet og projektrummet. Disse kapitler gennemgår redskaber eller greb, man som lærer kan anvende, når man skal undervise i forhold til opgaveskrivning, klassedialog og gruppearbejde.
Hele denne del af bogen er meget anvendelsesorienteret og kan trækkes direkte ind i lærerens praksis. Her er mange rigtig gode råd, huskelister, reflektionsspørgsmål samt forslag til, hvordan læreren kan strukturere sin undervisning. Alle disse pointer fremstår grafisk i bogen i nogle let farvede kasser, så de fremstår alene; Læseren kan nemt orientere sig i disse kasser og evt. finde dem hurtigt igen til senere brug. Nogle af disse kasser er også egentlige opgave/samarbejdsstrukturer, der er fx hentet ind fra Spencer Kagans Cooperative Learning; Bl.a. disse er til at bruge direkte i klasseværelset.
Udover den praktiske gennemgang og didaktiske overvejelser, giver bogen også råd til at håndtere ting som evaluering, klasselærerfunktionen samt kollegasamarbejdet. Bogen kommer således hele vejen rundt i mange af nuancerne i det at være en god underviser – en god formidler.
Bogen er meget let at komme igennem og særligt de midterste kapitler – med de forskellige rum – er ekstreme brugbare, især hvis man er helt nyuddannet lærer.