Fodspor i evigheden - Bæredygtighed, pædagogik og dannelse
’Fodspor i evigheden’ samler mange forskellige holdninger fra det danske landskab af uddannelser på diverse niveauer og inden for en lang række fagområder.
Fælles for disse holdninger er, at skribenterne alle har meget erfaring med og dyb indsigt i forholdet mellem så centrale områder som læring, bæredygtighed og pædagogik.
Bogens udgangspunkt er et postulat om, at ungdommen "... skriger på et forandret uddannelsessystem, der giver dem kompetencer, redskaber og viden, som de kan bruge til at forstå og begå sig i den omstillingsvirkelighed, som de allerede nu skal forholde sig til – og som kun bliver forstærket i de årtier, som kommer..." (bogens bagklap).
Forfatterne fordeler sig på adskillige områder som for eksempel undervisning på diverse niveauer, forskning inden for pædagogik og læring, administrative opgaver og med uddannelsesbaggrund både i humanistiske og naturvidenskabelige fag med mere.
Bogens talrige og yderst varierede postulater, teorier og visioner skaber et frugtbart udgangspunkt for den enkelte undervisers stillingtagen: "… hvor bogen slutter, begynder min opgave...".
Igen-igen megen ros til forlaget Systime for et spændende, tankevækkende og nytænkende projekt! Og naturligvis ros til bidragsyderne for "...at kunne tænke ud af boksen..."
Bogen fortjener at blive læst og diskuteret på diverse lærermøder, pædagogiske samlinger og lignende.