Fagdidaktik i idræt

Forfatter
Af Kasper Lasthein Madsen og Annemari Munk Svendsen (red.)
Forlag
Frydenlund
Antal sider
159
Pris
199,99 kroner
Bogen får
Overordnet mener forfatterne, at idræt er et vigtigt dannelsesfag, som kvalificerer eleverne gennem kundskaber og viden.

Idræt er andet end gymnastik og bold.

Idrætsfaget spiller en central rolle i både folkeskolen og ungdomsuddannelserne, fordi bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser baner vej for liv, fællesskab og nærvær.


Det er udgangspunktet for bidragene i denne beskedne, men vigtige bog om fagets didaktik.

Gennem en række velskrevne kapitler giver erfarne fagfolk deres bud på en aktuel fagdidaktik med udvalgte greb og tilhørende pejlemærker for en idrætspædagogik, der modsvarer de udfordringer, som idrætsfaget har.

Med deres professionelle baggrund har forfatterne valgt at fokusere på, at idrætslæreren skal kunne:

  • fremme meningsfulde idrætsoplevelser 
  • integrere teori og praksis 
  • inddrage digitale medier i undervisningen 
  • anvende idrætsdidaktiske modeller 
  • skabe kreativitetsfremmende læringsmiljøer 
  • sikre inkluderende læringsmiljøer og 
  • integrere forskellige evalueringsformer i idrætsfaget.

Forfatterne ønsker også, at eleverne opnår kendskab til idrættens betydning for vores sociale, mentale og fysiske sundhed og derigennem blive kritiske og bevidste brugere af de mange trænings- og sundhedstilbud i samfundet.

Overordnet mener forfatterne, at idræt er et vigtigt dannelsesfag, som kvalificerer eleverne gennem kundskaber og viden. Målet er, at eleverne skal blive selvstændige og frie subjekter med ret til at eksistere.

Omvendt peger forfatterne ikke overraskende på en række udfordringer med blandt andet elevernes deltagelse og motivation.

På trods af det beskedne omfang kommer bogen langt omkring med blandt andet kapitler om idrætsdidaktik, meningsfulde idrætsoplevelser, teori og praksis i idræt, inkluderende læringsmiljøer og evalueringsformer. Til hvert kapitel er tilføjet en fyldig og meget nyttig litteraturliste.

Bogen henvender sig både til nuværende og kommende undervisere i idræt på alle niveauer og alle uddannelser. Men ikke mindst studerende på idrætsfagene kunne få meget at tænke over gennem bogens talrige overvejelser og visioner. For denne anmelder hersker ingen tvivl om, at bogen fremover vil være at finde hos alle lærere med tilknytning til idrætsfaget.

Bogen rummer ingen billeder eller diagrammer og lignende, men til gengæld er sproget enkelt og letforståeligt.

Forlaget Frydenlund fortjener megen ros for at støtte denne udgivelse. Men de fem forfattere skal også roses for en række overskuelige og letlæselige artikler.

Dato
Af
Anmeldt af Ole Fournais