Gruppearbejde – på ungdoms - og videregående uddannelser

Forfatter
Af Henriette Duch (red.).
Forlag
Forlaget Frydenlund
Antal sider
120
Pris
229,95 kroner
Bogen får
Her gives en bred indføring i emnet med flere forskellige aspekter – samfundsmæssige, politiske og didaktiske. “Gruppearbejde” henvender sig til både undervisere og studerende på ungdoms - og videregående uddannelser.

Siden ”tidernes morgen” har gruppearbejde været en kendt måde at mennesker organiserer sig i både arbejdsliv, uddannelse og private sammenhænge. Denne bog “… kaster sig over gruppearbejdets mange muligheder og facetter”, hedder det i bogen om gruppearbejde.

Og videre, at når formen “gruppearbejde” indgår som tilvalgt, reflekteret pædagogisk strategi, vil samtlige bogens tekster kunne bidrage med både viden, erfaringer og inspiration. For, spørges der: Hvordan og hvorfor skal der læres – og hvem skal lære? 

Forfatternes præmis er, at “… gruppearbejde har et enormt læringsmæssigt potentiale, og derfor er det et felt, der ikke blot er interessant, men nødvendigt at beskæftige sig med, både forskningsmæssigt og i praksis”.

Her gives en bred indføring i emnet med flere forskellige aspekter – samfundsmæssige, politiske og didaktiske. “Gruppearbejde” henvender sig til både undervisere og studerende på ungdoms - og videregående uddannelser. De syv forfattere har alle såvel teoretisk som praktisk rod i det pædagogiske miljø.

I bogens ti kapitler præsenteres, diskuteres og perspektiveres en vifte af pædagogisk relevante og velbegrundede tilgange til forståelse af gruppearbejde som arbejdsform. Som eksempler kan nævnes:

  • Gruppearbejde som en demokratisk aktivitet
  • Hvad forskningen siger om gruppearbejde
  • Studiegrupper – pædagogiske og didaktiske overvejelser.

Det ville være ude af trit at fremhæve et udvalgt kapitel i denne samling af tekster. En række aspekter af gruppearbejde som form analyseres og gennembearbejdes alle troværdigt og i overensstemmelse en samlet pædagogisk vision. Som illustration og som appetitvækker på denne bogs mange kvaliteter kan dog et rids over kapitel 9 bredes ud. 

Kapitlet omhandler, hvordan man kan understøtte studiegrupper, så de fungerer som både et middel til læring og et mål i sig selv. Skal gruppens samlede potentiale realiseres, er det nødvendigt, at man arbejder med, hvordan mål og den pædagogiske vision kan omsættes didaktisk.

Det er indlysende, at gruppearbejdet er “et MIDDEL til at opnå læringsmæssige kvaliteter”. Derudover er det et MÅL, idet det kobles til de studerendes fremtidige professionsudøvelse: konkret øvelse i kommunikation og samarbejde med mange forskellige mennesker.

I for eksempel læreruddannelsen er det særlige didaktiske anslag, at her undervises elever, der selv skal undervise. Det vil sige at “… pædagogiske og didaktiske overvejelser stilles til rådighed som konkrete eksempler på en begrundet praksis”. Det forudsætter, at man som underviser med ord kan beskrive sin egen praksis og arbejdsproces. Herfra perspektiv på processen “fra individuel arbejdsform til højtydende team”.

Dato
Af
Marianne Bindslev